7 vragen over blockchain in de logistiek

Logistiekprofs op 15 oktober 2018 | 6 minuten leestijd

Veiligheid, transparantie en efficiëntie. Als er een sector is die baat kan hebben bij blockchain-technologie, dan is het de logistiek. Aan bedrijven de taak om op die trein te stappen, meent Louis de Bruin, Blockchain Leader Europe bij IBM. In aanloop naar de Blockchain Conference 2018 op 1 november beantwoordt hij 7 vragen over blockchain in de logistiek.

Als we kijken naar de huidige toepassing van blockchain in de logistiek, waar staan we dan?
“We zijn best ver. Blockchain blijkt een hele natuurlijke toepassing voor de logistiek te zijn. Een van de eerste blockchains die we live hebben gebracht, is de ‘dispute resolution Blockchain’, een ecosysteem waarin veel partijen met elkaar handelen. Waar handel plaatsvindt, doen zich allerlei kleine disputen voor, bijvoorbeeld een handtekening die ontbreekt. Dat zorgt voor een enorme vertraging. Gemiddeld is die vertraging 44 dagen. Door blockchain toe te passen kan dit terug worden gebracht naar enkele dagen of zelfs minuten. Zo hebben we wereldwijd nog honderden projecten lopen, waarvan een groot deel in de logistieke sector.

In Nederland is blockchain al in een verder stadium dan in sommige andere landen. Ons land is geautomatiseerd en gerationaliseerd: we hebben nauwelijks nog banken in het straatbeeld, geen postkantoren. Bovendien zijn we een polderlandje. En polderen is eigenlijk een soort prototype van de blockchainaanpak. Daarom zie je hier een grote bereidheid om naar een blockchainaanpak bij processen te kijken.”

Waarom biedt blockchain juist voor deze sector meerwaarde?
“Eén van de voordelen die blockchain biedt is transparantie. Bij de logistiek is een hele keten betrokken, die door niemand wordt geregisseerd. Partijen moeten alles daarom meermaals checken en de administratie loopt in de papieren. De kosten van transport zijn bijna net zo hoog als de kosten van administratie. Dan komt blockchain van pas. Ze noemen het ook wel the trust machine.  Alle informatie is tegelijk overal beschikbaar. Als er dan iets niet klopt, wordt het snel opgemerkt, want het staat overal. Dat is een enorm geruststellende factor. Bovendien hoef je niemand te betalen om als centrale orchestrator te fungeren.”

In een eerder interview van LogistiekProfs met supply chain-trendwatcher Martijn Lofvers betitelde hij blockchain als ‘de hype aller hypes’. Kunt u dat zich voorstellen?
“Ik weet dat er mensen zijn die dit zeggen. Echter, het internet was vroeger ook een hype. Niet alle partijen die daar in de jaren 90 groot op hebben ingezet hebben het gehaald. Dat zie je nu met blockchain ook. Een heleboel partijen springen er bovenop alsof het haarlemmerolie is. Daarom is het belangrijk om te kijken wat echt werkt. Daar kijken we bij IBM altijd kritisch naar.”

Wat zou u bedrijven adviseren die met blockchain aan de slag willen?
“Allereerst, verdiep je erin. Ga je bedrijfsprocessen na en kijk wat er anders kan. Aanbieders hebben bepaalde modellen waarmee je vervolgens kunt onderzoeken of blockchain hiervoor nuttig kan zijn. Probeer dat vervolgens te modelleren naar hoe dat voor jou, je klanten en je leveranciers werkt. Het erbij betrekken van ketenpartners leidt vaak al tot betere ketensamenwerking, zelfs als het uiteindelijk niet tot een blockchain toepassing leidt.

Wacht als bedrijf in ieder geval niet rustig af. Dan mis je de boot. Een voorbeeld: een partij zag dat er bij een van onze blockchains een dienst werd geleverd die zij als businessmodel hadden. Ze zijn daarin gestapt met de gedachte: ‘We kunnen maar beter snel gaan begrijpen hoe dat werkt, en onze nieuwe rol gaan bepalen, voordat we niet meer relevant zijn’.”

Aan wat voor een investering moeten organisaties denken?
“De investering is niet gigantisch. Het is bestaande technologie en het kan in de cloud. Een grote investering is de mentaliteitsverandering. Binnen elke organisatie zie je enthousiaste groepen en groepen die het als bedreigend ervaren. Dan is er nog de integratie in de bedrijfsprocessen. Als je nog vijf of tien jaar goed kunt verdienen met het bestaande businessmodel, moet je het kind niet met het badwater weggooien. Dan is het zaak om te kijken hoe je de bestaande modellen met een blokchainaanpak kunt integreren.”

Zijn er naast de kansen ook valkuilen of risico’s waar de sector rekening mee moet houden?
“De belangrijkste valkuil is dat je je te vroeg beperkt tot een specifieke technologie. Je moet een open blik houden. Een andere valkuil is dat je in een vroeg stadium toch niet helemaal begrijpt wat blockchain behelst. Het is geen rocket science, maar het is ook niet eenvoudig. Mijn advies is: begin klein en begin snel. Maak (kleine) fouten en leer daarvan.”

Tot slot: u bent voorzitter tijdens de sessie Logistiek op Blockchain Conference 2018. Wat kunnen bezoekers van die dag verwachten?
“Het wordt een interessante dag met sessies van zowel experts als ervaringsdeskundigen, waaronder de Koopman Logistics Group, de allereerste Nederlandse middelgrote logistieke onderneming die met blockchain aan de slag ging. Ik verwacht een hoog energieniveau. Problemen die bedrijven heel lang als een gegeven beschouwden, daar blijkt nu door blockchain wel degelijk iets aan te doen. De dag is voor alle kennisniveaus interessant. Het is goed om wat basiskennis te hebben, maar de aanwezige sprekers zijn inmiddels in staat om blockchain voor een publiek van 8 tot 88 jaar uit te leggen.”

Blockchain Conference

Op donderdag 1 november vindt in Utrecht dé nationale Blockchain Conference plaats. Een uniek high-level congres en netwerkmoment waar de mogelijkheden van blockchain in o.a. de logistiek centraal staan. Naast Louis de Bruin zullen ook sprekers van o.a. Koopman Logistics Group, Fair Food, The Dow Chemical Company, Vandebron,Blocklab, Capgemini en Hogeschool Rotterdam het podium betreden . Als onze relatie ontvangt u nu €50 korting op uw deelname. Schrijf hiervoor in via www.blockchainconferentie.com o.v.v. LGPROFS50, let op: slechts geldig tot 25 oktober!

Gerelateerde artikelen