500.000 bestellingen per dag: zo komt Ingram Micro de feestdagen door

Logistiekprofs op 13 november 2017 | 5 minuten leestijd

Het zijn drukke maanden voor bedrijven in e-commerce. Consumenten doen hun Sinterklaas- en Kerstaankopen veelal online en wachten daar steeds vaker mee tot het laatste moment. Dat merkt ook Ingram Micro Commerce & Fulfillment Solutions (voorheen Docdata). Tijdens het piekseizoen verwerkt de logistiek dienstverlener van partijen als bol.com en de Bijenkorf tot 500.000 artikelen per dag. Ondanks de topdrukte is het voor het bedrijf ‘business as usual’. “Alles zit hem in de juiste voorbereidingen.”

In januari start Ingram Micro al met de voorbereidingen voor de piekmaanden oktober, november en december. Evaluatie speelt daarin een grote rol, legt Hein van Rijckevorsel, Director Operations bij Ingram Micro uit: “Wat is ons opgevallen afgelopen piek? Wat zijn de lessons learned? Welke processen moeten we optimaliseren en welke opleidingen en trainingen gaan we ontplooien? Samen met onze klanten kijken we naar de forecast voor het komende seizoen. Aan de hand daarvan bepalen we hoeveel mensen we daartegenover zetten en hoeveel flexkrachten we nodig hebben.”

De zoektocht naar personeel

Rondom de feestdagen zet Ingram Micro 2.500 extra seizoensgebonden arbeiders aan het werk in de distributiecentra in Tilburg en Waalwijk. Het is een uitdaging om die mensen te vinden, zeker nu er in Brabant 11.000 vacatures openstaan. “Steeds meer bedrijven vissen in een steeds kleiner wordende vijver. We moeten er hard aan trekken om de juiste mensen te vinden. Dat houdt ook in dat je mensen die nog geen topper zijn tot een topper moet maken. Soms is dat iemand die al langere tijd niet meer werkt, maar waar we toch potentie in zien”, aldus Van Rijckevorsel. Naast mensen uit de regio, zet Ingram Micro ook personeel uit Zuid-Europese of 

Oost-Europese landen in. Caroline van der Plas, Manager Facility bij Ingram Micro: “Om voldoende mensen aan te trekken, doen we ons best om als werkgever zo aantrekkelijk mogelijk te zijn. Mensen moeten het bij ons naar hun zin hebben, al werken ze er maar kort. Daarom zorgen we dat iedereen onze onboarding systematiek doorloopt, heeft elk team een vast aanspreekpunt, hebben we een safety en security team, er is voldoende mogelijkheid om te pauzeren en de uitzendbureaus brengen mensen van en naar hun tijdelijke woonlocatie.”

Voor werknemers die niet in de regio wonen wordt door uitzendbureaus tijdelijke huisvestiging geregeld. “We willen dat ons personeel een goed onderkomen heeft wanneer ze bij ons werken. We verlangen veel van ze, dan moet je ze niet met z’n allen op een zoldertje plaatsen. De regio heeft echter niet voldoende faciliteiten, daarom moeten we nu uitwijken naar bijvoorbeeld Turnhout (België) en Cromvoirt. Omdat deze plaatsen wat verder weg liggen regelen wij het vervoer van en naar onze distributiecentra.”

‘De piek wordt elk jaar korter en grilliger’

Het vinden en inwerken van personeel is in aanloop naar de piek het grootste struikelblok. Tijdens de piek zit de bottleneck hem in de grillige orderportefeuille. “De piek wordt elk jaar korter en grilliger. Mensen zijn zo gewend geraakt aan same day– en next day delivery dat ze dat ook rondom de feestdagen verwachten. Daardoor bestellen consumenten later”, legt Van Rijckevorsel uit. “Onze klanten komen gelukkig zelf vaak met slimme commerciële acties waardoor consumenten niet allemaal op het laatst gaan bestellen en piekvolumes wat meer verspreid worden. Zo houden we het beter behapbaar en werken we aan volledig partnerschap in de logistieke keten.”

Seminar ‘De stress rond de feestdagen’

Ondanks de verwachte drukte hebben Van der Plas en Van Rijckevorsel er vertrouwen in dat bestellingen op tijd klaar staan. Van der Plas: “De afgelopen jaren hebben we het servicelevel goed gehouden. We weten met welke business we te maken hebben en zijn op tijd met de voorbereidingen begonnen.” De twee maken tijdens vakbeurs Logistica zelfs tijd om een seminar te geven over de stress rond de feestdagen. In het seminar vertellen Van der Plas en Van Rijckevorsel over de voorbereidingen in aanloop naar het piekseizoen. “Interessant voor logistieke mensen die in de fijnmazige distributie zitten. Hoe ga je om met een dynamische markt, waarin de klant steeds meer verlangt?”, vertelt Van der Plas. “Wij zijn zelf ook klein begonnen. Als je ziet waar wij vandaan zijn gekomen en waar we nu staan, hebben we een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. Iedereen die van onze ervaringen wil leren, is van harte welkom.”

Vakbeurs Logistica vindt dit jaar plaats van 28 tot en met 30 november in de jaarbeurs te Utrecht. Naast een groot exposantenaanbod biedt Logistica ook een uitgebreid inhoudelijk programma met congressen, seminars, demonstraties en informatieve tours. Het seminar ‘De stress rond de feestdagen’ van Caroline van der Plas en Hein van Rijckevorsel bezoek je op 29 november om 15:30. Verzekerd zijn van een plek? Schrijf je dan hier in.