4 redenen voor een standaard pakketlabel

12.10.2016 | Trends | 580 keer bekeken
4 redenen voor een standaard pakketlabel

Een standaard Europees pakketlabel moet de last mile in e-commerce efficiënter maken. Dat stelt GS1 Nederland. Vervoerders gebruiken nu hun eigen systeem van labelling en identificatie. Dat is inflexibel en inefficiënt. GS1 geeft daarom vier redenen om te werken met een standaard pakketlabel bij online bezorgen.

  1. Een betere traceerbaarheid van crossborder leveringen.
    Een label garandeert dat alle partijen in de keten - van producent tot consument - de pakketjes kunnen tracken en tracen. “Dat werkt op zich prima als een vervoerder betrokken is bij de aflevering en retourzending. Het gaat echter fout als meerdere vervoerders zijn betrokken, dan is het vaak niet meer duidelijk waar het pakket zich bevindt", stelt innovatiemanager Frits van den Bos. "Bij het standaardiseren van een label bij pakketbezorging kunnen de partijen er makkelijker voor zorgen dat het voor de consument duidelijk blijft waar een pakketje zich bevindt, ongeacht wie deze dus vervoert.”
  2. Bedrijven kunnen hun dienstverlening makkelijker gemakkelijk uitbreiden, bijvoorbeeld het apart inschakelen van specifieke vervoerders voor items als wasmachines (die geïnstalleerd moeten worden) zonder dat dit aanpassing vraagt in het coderen van het pakket.
  3. Logistieke kosten wegen zwaar voor online retailers, zeker crossborder. Wanneer er nu pakketten worden overgedragen tussen vervoerders, moeten er vaak ook nieuwe labels geplakt worden. Dit betekent extra handeling met extra kosten en extra kans op fouten. Dat is zonde omdat Aziatische concurrenten – ondanks de grote afstanden – wel gratis kunnen bezorgen, en dus een streepje voor hebben. “Bedrijven als Alibaba kunnen gratis leveren aan Europese consumenten. Waarom kan het wel gratis vanuit China en niet vanuit Hoofddorp, zullen consumenten zich afvragen. Uiteindelijk wil de consument gratis bezorging of minimale bezorgkosten. Welnu, dat kan alleen met een standaard pakketlabel”, stelt Van den Bos.
  4. Als online retailer wil je kunnen kiezen uit het beste aanbod van vervoerders en je geen zorgen hoeven te maken over de bijkomende ICT kosten die het wisselen met zich meebrengt. Met een standaard pakketlabel en bijhorende data interface kan dat.

Pakketlabel begin 2017 beschikbaar

De Europese Commissie heeft de postbedrijven gevraagd om binnen het Europese standaardisatie orgaan nieuwe afspraken te maken over het gebruik van standaarden in de pakketbezorgingsmarkt. De EC ziet het als een voorwaarde om te komen tot een Europese markt voor e-commerce. De standaarden moeten aansluiten op de standaarden die de verzenders van pakketten gebruiken. Momenteel ligt een draft van het pakketlabel bij de CEN en de nationale autoriteiten. Van den Bos verwacht dat het label begin 2017 beschikbaar is.

Vervoerders zijn nog huiverig

GS1 verwacht dat vervoerders zich terughoudend op zullen stellen ten opzichte van het nieuwe label. Zij zullen namelijk hun systemen moeten aanpassen. Dat kost geld en tijd. Ook denken veel vervoerders baat te hebben bij hun eigen systeem, om zo hun marktgebied af te bakenen. “Het is logisch dat ze nog een beetje huiverig zijn”, zegt Van den Bos. Volgens GS1 Nederland wegen de voordelen voor hun klant – de consument en de online retailer - daar ruimschoots tegenop.

Redactie LogistiekProfs

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren