25 miljoen euro Europese subsidie voor groenere havens

Logistiekprofs op 12 mei 2021 | 2 minuten leestijd

Een duurzaamheidsproject onder leiding van de haven van Rotterdam krijgt 25 miljoen euro aan Europese subsidie. Met het geld worden tien pilots uitgevoerd, die inzicht moeten geven in welke soorten groene energie geschikt zijn voor welke soorten transportmiddelen. 

De subsidie gaat naar MAGPIE, een internationaal samenwerkingsverband van 45 bedrijven, kennisinstellingen en havens onder leiding van het Havenbedrijf van Rotterdam. Zij werken aan testen met duurzame brandstoffen en energiedragers, zoals groene waterstof, grote elektrische batterijen en bio-LNG. “Ze hebben allemaal hun pluspunten en uitdagingen”, schrijft het Havenbedrijf Rotterdam. “De een lijkt meer geschikt voor de scheepvaart, de ander voor toepassing in de haven zelf of voor het transport naar bestemmingen landinwaarts. Sommige onderdelen van de keten van productie tot gebruik zijn al wel getest, andere nog niet.

Locomotief met batterij

Het onderzoeksprogramma richt zich vooral op brandstoffen en energiedragers die op bepaalde aspecten nog niet in de praktijk beproefd zijn. Voorbeeld is de inzet van een elektrische locomotief met een batterij, die met stroom van de bovenleiding kan worden opgeladen, om daarmee te kunnen rijden op plekken waar geen bovenleiding is.

CO2-vrij in 2050

Er worden ook projecten opgezet op het gebied van digitalisering en automatisering, om zo logistiek slimmer en duurzamer in te richten. Het transport in havens moet in 2050 CO2-vrij zijn, zo is het streven, waarvoor in 2030 en 2040 al grote stappen gezet moeten worden. MAGPIE wil uiteenzetten wat daarvoor nodig is. 

Bij het project, dat een looptijd heeft van vijf jaar, zijn ook havenbedrijven uit Duitsland, Frankrijk en Portugal betrokken. De subsidie is overigens nog niet definitief, meldt de haven van Rotterdam. Er moet de komende maanden nog een formele ‘grant agreement’ gesloten worden met de Europese Unie. 

Gerelateerde artikelen