2015 was het jaar van de e-commerce

Logistiekprofs op 7 januari 2016 | 4 minuten leestijd

Hoewel e-commerce natuurlijk al veel langer bestaat dan 2015, was dit het jaar dat online shoppen groter werd dan ooit. Dit in tegenstelling tot de fysieke retail, die steeds meer moeite had tegenstand te bieden. 

E-commerce steeg in dit jaar naar een nieuw niveau. Veel online retailers hebben een omnichannel strategie geïmplementeerd of zijn ermee bezig. ICT integratie vormt de grootste uitdaging bij de uitrol. Meer dan 60 procent biedt een click & collect aflevermodel, zo blijkt uit een marktonderzoek van softwareleverancier Descartes onder 57 retailorganisaties in de Benelux.

In totaal besteedden Europeanen in 2015 447 miljard euro aan online aankopen, een stijging van 15 procent ten opzichte van 2014. In 2016 en 2017 wordt een nog grotere groei verwacht door onderzoeksbureau GfK.

Initiatieven
Er wordt veel moeite gedaan om de e-commerce branche steeds verder te ontwikkelen. Zo stegen de mogelijkheden om voedingswaren online te bestellen en schoten ophaalpunten als paddenstoelen uit de grond. Ook het bezorgen van het pakketje aan de deur werd makkelijker gemaakt: de buurman die voor een extra centje door zijn buurt rondrijdt, Bruna die het mogelijk maakt om pakketjes 24/7 bij kluisjes op te halen, de vele fietskoeriers die het milieu minder belasten en Albert Heijn die een samenwerking aan ging met Bol.com als afhaalpunt. 

Ook de snelheid waarmee pakketjes worden bezorgd is een punt waarop e-tailers elkaar in 2015 probeerden af te troeven. ‘Voor 8 uur ’s avonds besteld, de volgende dag in huis’, werd bij veel e-tailers opgeschoven naar: ‘Voor 11 uur besteld, de volgende dag in huis’.

Food
Jumbo startte in 2015 met het bezorgen van boodschappen aan huis, terwijl Albert Heijn dit al langer doet. Laatstgenoemde breidde deze service uit met real-time Track & Trace, waardoor klanten via een sms bericht hun bestelling in de gaten kunnen houden. De grootste verassing waren echter bezorgservices als Picnic, die in 2016 verwacht zijn bezorggebied uit te breiden naar andere grote steden. Tot nu toe is de dienst enkel beschikbaar in Amersfoort en Leusden.

Grillige situatie
De groei van e-commerce brengt de markt niet alleen voordelen. Op het gebied van de last mile liggen er nog genoeg uitdagingen. Distributiemodellen moeten opnieuw worden ingericht. In september sprak Alvar Piepers, marketingmanager van Paazl, op het evenement Emerce Efulfillment van een ‘dynamische en grillige’ logistieke situatie. “Omdat webwinkels en logistiek dienstverleners zo goed zijn in last minute afleveren, gaat de consument daar massaal gebruik van maken. Die groei blijft in hele korte tijd zo doorgaan.” Maar dat gaat volgens Piepers niet zonder gevolgen. ‘De muren van een distributiecentrum zijn niet van rubber. De situatie wordt bijna onhoudbaar voor de vervoerders.”

Verpakkingen
Ook voor de verpakkingsbranche is deze ontwikkeling een stap in de goede richting. Vooral de kartonbranche profiteert optimaal: Jaarlijks is ongeveer 18 miljoen ton karton nodig om alle bestellingen van een verpakking te voorzien, de komende jaren zal deze markt stijgen met twee procent. Dat is gelijk aan 385.000 ton karton.

Toch blijkt dat de verpakking ook een groot probleem is bij e-commerce. E-commerce vraagt om op maat gemaakte verpakkingen, niet alleen om schade te voorkomen, maar ook om het aantal kilometers dat wordt gereden drastisch te verminderen. Logistiek journalist Marcel te Lindert pleitte voor een reorganisatie van de verpakkingen in e-commerce. “De producten komen vaak terecht in een veel te grote verzenddoos, die daarom handmatig moet worden opgevuld met luchtzakjes of verfrommeld papier. Het sluiten van de doos gebeurt eveneens nog veel te vaak handmatig.”

2016
Wat 2016 ons gaat brengen op het gebied van e-commerce is tot nu toe enkel gissen. Maar met een schitterend jaar als 2015 achter de rug, kunnen we in ieder geval hopen dat de markt zich steeds verder zal ontwikkelen en dat er mooie initiatieven en technologieën aan zitten te komen die een oplossing kunnen bieden voor de vraagstukken omtrent e-commerce.

Redactie LogistiekProfs
Dit artikel verscheen ook op Verpakkingsprofs.nl