WMS in het digitale tijdperk: zes strategieën voor operationeel succes

Logistiekprofs op 4 november 2020 | 5 minuten leestijd

Door de COVID-19-crisis hebben verladers die actief zijn binnen e-commerce te maken met nog meer volatiliteit in de klantvraag naar producten. Dat betekent dat ze nog scherper dan voorheen moeten letten op voorraadbeheer en andere uitdagingen op het gebied van warehousemanagement. Nick Shroeger, Chief Network Solutions Officer bij logistiek dienstverlener Coyote, zet met het oog op deze trend zes strategieën op een rij die verladers helpen in te spelen op die uitdagingen. 

1. Zorg voor spreiding van voorraad zodat deze zich dichter bij de eindklant bevindt

De belangrijkste uitdaging voor verladers – en zeker voor hen met en forse e-commercecomponent – is de juiste beslissingen nemen over het verdelen van stock keeping units (SKU’s) op zo’n manier dat er altijd de juiste SKU’s in de buurt van de klant beschikbaar zijn zonder dat de voorraad onnodig hoog wordt.

Voor snelle order-fulfilment is gemakkelijke toegang tot de juiste SKU’s van belang. Maar het is moeilijk om de juiste balans te vinden in een periode waarin het koopgedrag van consumenten lastig te voorspellen is. Spreiding van producten over een netwerk van kleinere hubs, dichter bij bevolkingscentra, is hier het antwoord. Hoewel complexer te beheren, zorgt het voor veel snellere fulfilment. 

2. Upgrade de vraagplanning en WMS-technologieën

Verladers ervaren momenteel ook een algemene toename in totale aantallen SKU’s en SKU-segmentatie. Dat vraagt om meer op maat gemaakte supplychainstrategieën voor elk product.

Het spreiden van voorraden, het verplaatsen ervan dichter bij de eindgebruikers, het laag houden van de voorraadniveaus en het beheren van hogere aantallen SKU’s en segmentatie is alleen mogelijk met een goed inzicht in de supply chain en goede dataconnectiviteit. Om dat te realiseren, zijn investeringen nodig in een geavanceerd warehousemanagementsysteem (WMS) dat in- en uitgaande bewegingen met elkaar kan koppelen. 

3. Gebruik leveranciers die diensten met toegevoegde waarde leveren

Bij het selecteren van de juiste leverancier zijn locatie en kosten vaak doorslaggevende factoren. Maar er zijn nog andere zaken waarmee rekening dient te worden gehouden. Iedere verlader heeft weliswaar een unieke set van eisen op basis van zijn netwerk, maar in het algemeen is het voordelig om te werken met leveranciers die meer kunnen doen dan alleen maar de warehousing-component. Value-added diensten zijn bijvoorbeeld inbound-transport van havens of spoor, of outbound-transportdiensten, zoals warehouse-transfers of thuisbezorging.

4. Zorg voor direct toegang tot flexibele capaciteit

Verladers kunnen het best samenwerken met leveranciers die hen helpen bij het ontwikkelen van organisatorische wendbaarheid en flexibele capaciteit. Dit is nog nooit zo belangrijk geweest als nu, omdat verladers veel last hebben van onzekerheden. Bij verstoringen in de supply chain is het belangrijk om de volgende vragen te stellen over de belangrijkste leveranciers:

  • Helpen ze mij bij het doorvoeren van aanpassingen?
  • Beschikken ze over alternatieve resources om mijn netwerk in de lucht te houden?

Nu door de coronacrisis budgetten en strategieën hun directe waarde hebben verloren, is het belangrijk dat een leverancier binnen enkele uren kan helpen om een nieuw aanvalsplan te ontwikkelen. Verder zal hij diepe kennis moeten hebben van uw supply chain, maar ook expertise in bredere, wereldwijde verladersactiviteiten.

5. Maak gebruik van data om de wendbaarheid van de organisatie te vergroten

Werken met flexibele leveranciers is een goed begin, maar het is slechts een deel van de oplossing. Moderne supply chains zijn erg complex, en de enige manier om te profiteren van kansen en bottlenecks te ontdekken is gebruikmaken van data.

De vragen die hierbij horen zijn: 

  • Hoe beweegt het product zich momenteel door mijn netwerk ?
  • Is het zinvol om meer warehouses te bouwen om de gemiddelde afleverroute te verkorten?
  • Wat zijn mijn serviceniveaus met betrekking tot mijn eigen warehouses versus klanten ?
  • Waar moet ik verschillende modi inzetten?
  • Op welke plekken is snelheid belangrijker dan kosten?
  • Verhoog ik de efficiëntie als ik een 3PL-partij gebruik om mijn warehouse te runnen of wanneer ik zelf de controle heb?
  • Helpt mijn forecast mij om beter in te spelen op vraagpatronen?

Als u deze vragen niet bevredigend kunt beantwoorden, beschikt u waarschijnlijk niet over de juiste systemen om data te verzamelen of over de juiste mensen om uit data informatie te halen. Gegevens worden steeds belangrijker naarmate er meer geavanceerde AI-technologieën beschikbaar komen in de supply chain. Deze worden alle aangedreven door grote datasets. Als u deze niet kunt verzamelen en benutten, zal het niet mogelijk zijn om nieuwe oplossingen te integreren.

6. Gebruik geavanceerde digitale oplossingen voor betere samenwerking

De digitale transformatie zal steeds meer – ook heel kleine – facetten van de supply chain met elkaar verbinden. Dit zorgt voor meer connectiviteit tussen de verschillende klanten en netwerken, waardoor ‘sharing economy’-activiteiten binnen handbereik komen. 

Het gaat in dat verband om: 

  • Efficiënte consolidatie van warehouse-ruimte
  • Realtime inzicht in de on-demand beschikbare warehouse-capaciteit
  • Betere netwerk-overlays met andere verladers en vervoerders
  • Strategische partnerships voor warehouse-consolidatie binnen vergelijkbare sectoren
  • Strategische partnerships met havens om gezamenlijk klanten te bedienen

Door deze strategieën te omarmen, kunnen verladers de onzekerheid verminderen en hun supply chains verder optimaliseren.

Auteur: Nick Schroeder, Chief Network Solutions Officer bij Coyote Logistics

Gerelateerde artikelen