'Wordt er in december wel met de juiste service geleverd?'

Enig idee hoeveel pakketjes er in de decembermaand worden thuisbezorgd? Hoeveel bezorgers er rond rijden om ze op tijd bezorgd te krijgen? Hoeveel orderpickers, planners, schedulers, etc. er bezig zijn om alles rond te krijgen? Ik heb er zelf geen idee van, maar het zijn er ontzettend veel.

Bij de vorige Sinterklaasgekte werden er bij Bol.com blijkbaar 8 orders per seconde genoteerd. Docdata in Waalwijk verzorgt de afhandeling van de order en deze wordt dan (meestal de dag erna) bezorgd door PostNL. Dit zou dan leiden tot ongeveer 1 miljoen pakketjes voor Sinterklaas alleen. Verhogingen van volumes tot meer dan 40 procent zijn niet vreemd in deze extreem drukke periodes.

Deze drukte is natuurlijk in niets te vergelijken met andere topdagen als Black Friday, Cyber Monday, etc. Het Chinese Singles Day spant echter de kroon. Dit shopping event vindt jaarlijks op 11 november plaats. Op deze dag verkocht e-commerce gigant Alibaba voor een slordige 9,3 miljard dollar, ongeveer 60 procent meer ten opzichte van vorig jaar.

Om deze verkooppieken te bolwerken moet de workforce worden verhoogd, er komen extra shifts en er wordt interim arbeid ingehuurd. Tijdens Singles Day huurde een logistiek dienstverlener in China 30,000 (jawel) extra mankrachten en 600 extra vrachtwagens in om alle pakketjes geleverd te krijgen. Volgens schattingen worden er tijdens Singles Day in heel China ongeveer 250,000 extra tijdelijke werkkrachten ingezet om alles rond te krijgen.

Het is een uitdaging om met deze pieken om te gaan, of het nu in China is of voor Sinterklaas. In beide gevallen is de relatieve stijging in drukte allicht vergelijkbaar. De uitdaging voor de e-fulfilment partijen is dan ook om te zorgen dat het met de juiste service wordt geleverd. De grote vraag is of same-day-delivery, of ‘vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis’, etc. dan nog zinvol is. Schieten we ons zelf dan niet in de voet?

Interessant is dan ook dat service ook op zeer verschillende manieren in Europa wordt ingevuld. In Nederland moet het allemaal zeer snel gaan, terwijl in de UK de consument het normaal vindt om paar dagen te wachten op zijn bestelling. Anderzijds zijn er ook studies die aantonen dat de meeste klanten in veel gevallen niet de snelste optie nodig hebben. Dit geeft uiteraard ontzettend veel mogelijkheden om de supply chain beter in te richten, vanuit kostenperspectief, vanuit serviceperspectief en vanuit groen perspectief.

Best veel uitdagingen voor het nieuwe jaar, maar toch: Prettige feestdagen en tot in 2015.

Tom van Woensel - Hoogleraar Freight Logistics & Transport aan de Technische Universiteit Eindhoven

Plaats een reactie (0)

Reageren