Nog maar tot Logistica en ICT & Logistiek Registreer hier

Wanneer is mechanisering zinvol?

Expertartikelen | 1419 keer bekeken
Wanneer is mechanisering zinvol?

Leveranciers van gemechaniseerde magazijnoplossingen beleven goede tijden, want er wordt weer overal geïnvesteerd in volautomatische oplossingen zoals palletopslagsystemen, Case pick-, Goods to Man- en sorteersystemen. Het geeft aan dat er weer vertrouwen is en dat er keuzes worden gemaakt voor de langere termijn.

Bedrijven die het onderwerp ook op de agenda hebben staan worden hierdoor blijkbaar getriggerd want we krijgen steeds meer vragen over beslissingscriteria, kengetallen, hulp bij de aanschaf van genoemde oplossingen en het ultieme moment om tot aanschaf over te gaan.

Over dat laatste kan ik kort zijn. Vaak viel het beslissingsmoment simpelweg samen met de afsluiting van een goed doordacht onderzoeks- en voorbereidingstraject. Een ideale datum bestaat dus niet.

Welk vertrekpunt?
Veel interessanter dan het juiste beslissingsmoment is de achterliggende motivatie om miljoenen te gaan investeren. Want de juiste motivatie bepaalt het verschil tussen succes en teleurstelling. Die motivatie beperkt zich vaak tot mogelijke financiële voordelen maar gaat voorbij aan de kwalitatieve voordelen die mechanisering kan bieden.

Ondanks de papieren ambitie om de klant betere service te gaan geven is de besparing op personeel en ruimte vaak het werkelijke doel met de Total Cost of Ownership (TOC) en Return On Investment (ROI) als financiële drivers.

Als deze jaren na de implementatie niet blijken te kloppen (als ze al worden bijgehouden) ligt dat meestal aan allerlei operationele redenen die tijdens voorstudies buiten beschouwing zijn gebleven. Denk bijvoorbeeld aan langere leercurves, extra benodigd IT personeel door onderschatting van het kennisniveau, complexere consolidatie van automatische en handmatig verzamelde goederenenstromen en planningsproblematiek tussen aankomende en vertrekkende vrachtwagens en het gemechaniseerd magazijn. Het vertrekpunt voor mechanisering is te beperkt en dat is jammer.

Strategisch belang
Mechanisering kan veel meer toegevoegde waarde bieden dan alleen de financiële besparing. Het kan als onderdeel van de bedrijfsstrategie een cruciale rol spelen in het totale netwerk.

Het is interessant om het vergelijk te maken met de netwerken van de grote pakketdiensten waarin hoog geautomatiseerde sorteerhubs op de juiste locaties ten dienste staan van tijdige levering aan de lokale depots. Het feit dat de sorteersystemen soms maar 4 uur per dag draaien en de rest van de tijd stil staan is ondergeschikt aan de sleutelrol die ze in het netwerk vervullen. Anders gezegd: zonder de sorteersystemen zouden de huidige afleverschema’s ondenkbaar zijn en heeft het koeriersbedrijf geen bestaansrecht.

In magazijnlogistiek is het blijkbaar nog niet zover. Daar is logistiek vaak nog een kostenpost dus is de mechanisering alleen binnen 5 jaar terug te verdienen als het dagelijks minstens 10 uur actief is. Voor veel bedrijven is dit criterium een show stopper en daarmee doen ze zichzelf tekort. Natuurlijk moet er een afweging worden gemaakt tussen de gewenste flexibiliteit en de graad van mechanisering en moet het passen bij het type assortiment, de productverpakkingen en afmetingen, maar wat een fantastische business modellen zijn er denkbaar als de logistieke prestatie centraal komt te staan in plaats van het mogelijk financieel gewin.

Mocht je op zoek zijn naar meer informatie of een andere mening hebben, dan zie ik je reactie graag tegemoet.

Robert van Ree - Senior Logistics Consultant bij St. Onge Company


Blijf altijd op de hoogte
Meld jezelf aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends, innovaties en ontwikkelingen uit de branche.


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren