Waaraan herkent u een goede heftruckopleiding?

Door de wirwar die er aan heftruckopleidingen wordt aangeboden - zowel online als offline - is het voor logistiek managers en particulieren soms onduidelijk bij welke instituten er echt kwaliteit wordt aangeboden. Online cursussen zijn vaak goedkoper en daarom aantrekkelijk, maar dat wil niet altijd zeggen dat u goed wordt opgeleid. Daarom heeft BLOM Opleidingen negen punten op een rij gezet waaraan u een kwalitatieve heftruckopleiding kunt herkennen. 

1) Het instituut heeft een CEDEO-erkenning 
Een van de belangrijkste voorwaarden van een goede opleiding is een CEDEO-erkenning. Dit certificaat waarborgt de kwaliteit van de opleiding. De erkenning kan je terugvinden op de website van het instituut of via de website van het CEDEO.  

2) De opleider heeft een ISO certificering 
Bij die CEDEO-erkenning houdt het niet op. Echte kwaliteit zit 'm volgens BLOM Opleidingen in een ISO-certificering. Dit is een norm die eisen stelt aan het kwaliteitsmanagementsysteem van een organisatie. Een ISO 9001 houdt in dat de organisatie in staat is om te voldoen aan de eisen van de wet- en regelgeving én aan de eisen van de organisatie zelf. Ook hierbij is het logo meestal op de website van het instituut te vinden. 

3) De basiscursus duurt minimaal 2 cursusdagen 
Volgens BLOM Opleidingen is het niet realistisch om het rijden op een heftruck binnen een dag aan te leren. Een kwalitatieve opleiding duurt dan ook minimaal 2 dagen: 1 voor de theorie en 1 voor de praktijk.  

4) Je ontvangt (indien geslaagd) een geldig certificaat
Na het correct afleggen van een examen hoor je een heftruckcertificaat te ontvangen. Dit dient bij werkgevers als bewijs dat je aan de basisvaardigheden van het besturen van een heftruck voldoet. 

5) Opleider biedt de mogelijkheid tot behalen CCV certificaat 
Als je gaat voor het CCV veiligheidscertificaat, kan je terecht op de website van het CBR. Daar staat een lijst met erkende opleidingsinstituten. De opleider moet namelijk voldoen aan bepaalde eisen om het certificaat te verstrekken. Zo moeten er minimaal twee gangpaden met een lengte van tien meter aanwezig zijn. Daarnaast is het verplicht om het examen in een apart lokaal wordt afgelegd.  

6) Gecertificeerde instructeurs 
Het komt helaas meer dan eens voor dat een heftruckbestuurder wordt opgeleid door een andere heftruckbestuurder, die er toevallig meer verstand van heeft. Dat betekent niet dat deze persoon als instructeur mag fungeren. De instructeurs dienen minimaal MBO Plus niveau te hebben. Daarnaast dient de instructeur in het bezit te zijn van een geldig ‘Certificaat van Vakbekwaamheid’ of ‘Diploma Vakopleiding Heftruckchauffeur’ voor het desbetreffende transportmiddel en het liefst ook een VCA-VOL certificaat. Daarnaast dienen de docenten jaarlijks te worden bijgeschoold.

7) De opleider biedt ook andere veiligheidsopleidingen aan 
Deze tip is misschien geen harde vereiste, maar zodra een opleider ook andere opleidingen aanbiedt, zoals BHV en VCA, zit je waarschijnlijk goed. Dit betekent namelijk dat de opleider kennis heeft van veiligheid en dit aan jou kan overdragen. 

8) De opleider biedt ook maatwerk
Bij deze tip moet vooral worden gekeken naar de inrichting van uw organisatie. Is deze zo specifiek dat een standaardtraining onvoldoende is. Hierbij valt te denken aan werken met specifieke trucks, specifieke lading of specifieke omstandigheden/omgeving. Maatwerk zou hier het beste bij passen. Zoek naar een opleider die training op locatie geeft. 

9) Bekijk recensies 
Recensies op websites geven als geen ander een indruk van een bepaald opleidingsinstituut. Hoe werden de vorige cursisten behandeld? Hoe beoordeelden zij de kwaliteit? Op websites als Springtest.nl en de Feedback Company kunnen mensen een cursisten achterlaten over opleiders. 

Redactie LogistiekProfs 

Plaats een reactie (2)

Reageren
  • Oscar Ebbeling
    21.08.2015 - 09:34 uur | Oscar Ebbeling

    mooi stukje jan. Ook vind ik innovatie belangrijk. Gaat de opleider met de tijd mee, of blijft deze hangen in z'n tijd.
    Groepsgroote bepaald ook vaak kwaliteit. Trainingen met lange wachtrijen omdat er te weinig plaats is, is ook niet goed. Soms moet je een euro betalen om een kwartje te verdienen. Servicegericht en meedenken zijn net zo goed belangrijk.
    En een instructeur met een vakbekwaamheid zegt nog niet zoveel.
    Voldoen aan art7.17c en de specifieke deskundigheid gaat verder dan zomaar ff een certificaatje halen. RI&E, goed gekeurde stellingen zijn onmisbaar.
    Maar belangrijker is de vraag, wat zijn de richtlijnen die een instructeur moet naleven. De ene zegt dit en andere zegt dat. Iedereen denkt nog steeds in het grijze.
    Iedereen weet de betekenis van een rood verkeerslicht maar de veiligheidsregels in de bedrijven kennen ze niet.

  • Jan Boverhof
    18.08.2015 - 11:24 uur | Jan Boverhof

    Persoonlijk kan ik mij helemaal niet vinden met een online cursus voor de heftruckchauffeur.
    Hoe kan dit nou goed zijn met wat voor certificering er aan of wat dan ook?
    Dit is alleen bedacht om economisch belang!
    Aan de buitenkant van een opleider kun je niet echt zien wat voor kwaliteit ze hebben en wie wordt de instructeur die deze komt verzorgen.
    Wat is de maximale groepsgrootte die ze doen?
    Wat is er mis met een bijgeschoolde heftruckchauffeur die nu cursus geeft?
    Uit eigen ervaring weet ik dat bij de grote opleiders er zeker wel kwaliteit verschil zit in de instructeurs, en de meeste krijgen geen jaarlijkse bijscholing of ze moeten de BHV mee tellen.
    Als inkoper of manager van een bedrijf moet je jezelf gewoon eerlijk afvragen wat je wilt.
    Wil je de mensen echt wat leren en hierdoor de investering van de cursus terug verdienen, of wil je alleen maar voldoen aan de eisen gesteld in de Arbowet?
    Mijn ervaring als instructeur en vertegenwoordiger is dat het laatste heel vaak het geval is.