Voorraad- en magazijnplanning: stem ze op elkaar af!

Robert van ree op 14 maart 2016 | 4 minuten leestijd

De recente faillissementen in retail zijn volgens experts te wijten aan de trage respons op de succesformules van bekende e-commerce bedrijven. De discussie draait voornamelijk om gedateerde assortimenten, te hoge huurtarieven en gebrek aan beleving in de winkels.

Andere visie
Maar er blijken meer onderscheidende factoren te zijn als je succesvolle bedrijven onder een vergrootglas legt:

  • Het ‘beter dan goed’ nakomen van de commerciële belofte aan de klant staat altijd centraal en is nauwgezet vertaald naar concrete ontwerpcriteria voor de operationele processen. Groei, omzet of winst is nooit hun primaire doel maar wordt bescchouwd als het logische gevolg van een goede prestatie;
  • Alle (repeterende) processen die in algoritmes beschreven kunnen worden zijn geautomatiseerd om alle aandacht te kunnen geven aan de dagelijkse uitzonderingen. Schijnbaar irrelevante data in afzonderlijke systemen wordt informatie door slimme koppelingen;
  • Er is gekozen voor een integrale aansturing van voorraad- en warehouse processen.

De marketing en verkoopkant van het verhaal blijkt voor veel bedrijven begrijpelijker en dus leuker dan de complexe samenhang van processen die ervoor moeten zorgen dat er foutloos op het gewenste uur bij de klant wordt geleverd. Toch dringt dit bij veel bedrijven nog niet door en wordt vooral heil gezocht in tal van suboptimalisatietrajecten binnen de financieel gedreven  “profit-loss cost centers” waarin iedereen wordt geacht zijn eigen broek op te houden. 

Valkuil
Dit werkt nu juist contra-productief als het gaat om de realisatie van samenwerkingsinitiatieven en ondersteunende koppelingen van processen en IT systemen. Na veel projecten rondom voorraadverbetering en DC optimalisatie in verschillende sectoren te hebben gedaan bleek er één valkuil te zijn waar veel bedrijven in zijn gevallen:

Marketing & Sales zijn assortimenten gaan verbreden en verdiepen in de hoop op meer omzet uit nieuwe klanten. Verliesgevende ‘longtails’ en de impact van zowel onregelmatige vraag als slow movers op ruimte, productiviteit en beheersbaarheid waren onbekende grootheden. De voorraadkosten stegen en de service levels gingen onderuit.  

De afdeling Purchasing, verantwoordelijk voor inkoop én voorraadplanning, probeerde de voorraadkosten te drukken en ging volle containers inkopen in Azië. Waarschuwingen dat dit op de langere termijn niet positief zou uitpakken voor de kwaliteit, beheersbaarheid en integrale Supply Chain kosten werden in de wind geslagen. Om de gestegen kosten en tegenvallende marges uiteindelijk het hoofd te bieden, lanceerde Finance een kostenreductieprogramma voor het cost center Warehouse & Distribution.

De boodschap was helder en onuitvoerbaar: lever foutloos en tegen gereduceerde kosten vanuit het bestaande pand met minder mensen en middelen de normale winkelleveringen én een snel groeiend aantal weborders uit.

Gelukkig begint bij velen het besef te dagen het roer nu snel om moet. Er worden centrale, inspirerende doelstellingen neergezet die volledig doordacht zijn inclusief  uitgekiende assortimenten, product life cycle regels, bijpassende voorraadaansturing en flexibele magazijnprocessen.

De komende maanden ga ik dit onderwerp met praktijkvoorbeelden verder uitdiepen in deze nieuwsbrief. Mocht je op korte termijn alvast inspiratie op willen doen, dan ben je van harte uitgenodigd om op donderdag 17 maart naar mijn lezing te komen tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen.

Robert van Ree – Senior Logistics Consultant bij St. Onge Company

Blijf altijd op de hoogte

Meld uzelf nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.