Steve Wiersma (Bleckmann Logistics) over locatiekeuzes en personalisatie

Ondernemerstips | 810 keer bekeken
Steve Wiersma (Bleckmann Logistics) over locatiekeuzes en personalisatie

Limburg mag dan een logistieke hotspot zijn, het is niet voor alle bedrijven in e-fulfilment de standaard keuze. Dat zegt Steve Wiersma, Key Account Sales & International Development Director bij logistiek dienstverlener Bleckmann. “Het is bij de keuze voor een locatie belangrijk om te onderzoeken of je er als bedrijf past, waar je spullen vandaan moeten komen en of de last mile diensten aansluiten op de wensen van jouw consument.”

Wiersma spreekt tijdens de Webwinkel Vakdagen over locatiekeuzes van e-commercebedrijven. Dat doet hij naar aanleiding van zijn deelname aan de expertgroep E-fulfilment & Warehousing van ShoppingTommorow; een expertgroep bestaande uit 25 bedrijven, zowel aan de verladerskant als aan de verkoopkant. “Zo hebben we aan beide kanten kunnen zien welke overwegingen zijn meegenomen bij de keuze voor een goede locatie. Er valt in e-fulfilment natuurlijk veel te zeggen voor het zuiden van Nederland, maar je moet ook kijken waar je spullen naartoe gaan. Ligt je afzetmarkt als kleine webwinkel in Amsterdam en omstreken, dan is Venlo niet handig.”

De afgelopen maanden bracht de expertgroep een bezoek aan verschillende distributiecentra, waaronder dat van Xenos en PostNL. Ook het distributiecentrum van Bleckmann voor Abercombie & Fitch werd bezocht. Zo poogden de experts inzicht te krijgen in de state-of-the-art concepten van vandaag de dag. Voor Wiersma is heel duidelijk wat momenteel state-of-the-art is in e-fulfilment. “Personalisatie, zowel aan de productkant als aan de logistieke kant. Luxemerken willen klanten de kans geven om bijvoorbeeld hun naam in een product te zetten. Je moet klanten sowieso het idee geven dat iedere order uniek is, door het op een bepaalde manier te verpakken en versturen.”

Bleckmann verscheept als logistiek specialist in fashion & lifestyle naar heel Europa, waardoor personalisatie soms een uitdaging is. Consumenten in Zuid-Europese landen hebben namelijk andere voorkeuren dan consumenten in Noord-Europa. “Zelfs op lokaal niveau verschillen de wensen. Iemand in Londen wil het pakket al de volgende dag in huis hebben, terwijl een Brit op het platteland het prima vindt om wat langer te wachten.” Om de consument toch op maat te bedienen, werkt de logistiek dienstverlener samen met lokale vervoerders. “Wij hebben een soort  local heroes programma ontwikkeld. Onze vrachtwagens rijden met alle producten naar bepaalde landen om onze klanten in retail en wholesale te bevoorraden. Op diezelfde vrachtwagens gaat ook de e-commerce mee. Die bestellingen brengen wij dus zelf naar de UK. Daar geven we het aan een lokale vervoerder als Hermes of Royal Mail. Zij weten namelijk wel wat belangrijk is voor de klant in de UK, we vertrouwen daarbij op hun lokale expertise. We zijn er wel mee bezig om al die partners aan elkaar te koppelen, zodat we standaard labels, documenten en een track en trace kunnen aanbieden.”

Bedrijven die alles lokaal regelen, worden volgens Bleckmann op den duur beloond. “Het is belangrijk om consumenten op maat te bedienen, van klantenservice in hun eigen taal tot betaalmogelijkheden en afleveropties. Onderzoek wat de klant in die regio wil en vind daar oplossingen voor. Dan zal uiteindelijk je conversie omhoog gaan”, besluit Wiersma.

Benieuwd naar de inzichten van de expertgroep E-fulfilment & Warehousing van ShoppingTommorow? Bezoek dan de sessie van Steve Wiersma en Guus Munnik (directeur MCS Fulfillment tijdens de Webwinkel Vakdagen. Deze lezing vindt plaats op 19 januari om 14:00 uur. Inschrijven kan hier.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren