Sales & Operations Planning – waar begin je (aan)?

Adriaan vet msc op 3 oktober 2018 | 6 minuten leestijd

Is het een modewoord of levert Sales & Operations Planning echt rendement op? Wat moet je daarvoor doen? En wat zijn de valkuilen? Adriaan Vet laat zien dat S&OP een logische stap is wanneer je je resultaat wilt verbeteren. Het zorgt voor hogere verkopen, lagere kosten en minder kapitaalbeslag. Gelukkig hoeft daarvoor niet je hele infrastructuur overhoop; een goed S&OP-systeem sluit aan op wat je al hebt. Besteed wel genoeg aandacht aan die ene, vaak onderschatte component: de mens. 

‘Als ik voor het eerst met bedrijven praat over Sales & Operations Planning, kijken ze vaak een beetje moeilijk. ‘We hebben net die ERP-implementatie achter de rug, wat nu weer?’ is de teneur vaak. S&OP is echter geen vervanging van ERP of andere systemen, maar juist een waardvolle aanvulling erop. Waar ERP bijvoorbeeld vooral gebruik maakt van historische data, werk je bij S&OP binnen het bedrijf samen aan het voorspellen van een realistische toekomstige vraag. Een goed S&OP-systeem biedt ook de mogelijkheid om scenario’s snel door te rekenen. Wat betekent het bijvoorbeeld als we die grote nieuwe klant binnenhalen? Hoe snel kunnen we dan opschalen en waar kunnen we dat doen? Vervolgens gebruik je deze informatie om de supply zo optimaal mogelijk te plannen.’

Vooral voor productiebedrijven

‘S&OP is niet voor iedereen. Het is vooral zinvol voor productiebedrijven met grote volumes en verschillende afzet- en productielocaties. Zo’n complexe puzzel beheers je niet meer met ERP en Excel. Bovendien zijn de belangen voor dit soort bedrijven hoog: het gaat om grote investeringen. Een lijn die stil staat, kost enorm veel geld en out-of-stocks zijn uiteraard funest voor de relatie met klanten. Een productsoort die te maken heeft met veel pieken en dalen in de vraag, bijvoorbeeld door tenderprocessen of seizoensinvloeden, is helemaal gebaat bij S&OP.’

Je hoeft niet alles te veranderen

‘Een misverstand over S&OP is dat je andere systemen in de supply chain zou moeten vervangen. Dat hoeft in de meeste gevallen niet. Je gebruikt juist data uit verschillende systemen, zoals het CRM-, BI- of ERP-systeem. De kunst van S&OP is dat je verschillende partijen op een gestructureerde manier hun kennis laat inbrengen om betere demand forecasts en supply planningen maken. Sales heeft bijvoorbeeld goede informatie over de markt, Operations heeft goed inzicht in capaciteit en kosten en Finance kan vanuit verschillende scenario’s doorrekenen wat het meest rendement oplevert.’

Menselijke factor

‘Bij de implementatie van S&OP is de menselijke factor enorm belangrijk. Een systeem kan wel de gelegenheid bieden om input te geven, dat moet nog wel gebeuren. Te vaak zien we dat een supply chain manager de S&OP-methodiek enthousiast introduceert maar teleurgesteld raakt omdat hij of zij anderen niet meekrijgt in dit proces. Het is essentieel om vanaf het begin andere afdelingen te betrekken te benadrukken dat je elkaar nodig hebt om de beste resultaten te behalen. Voor iedereen heeft deze werkwijze voordelen. Als Sales tijdig de juiste input geeft, kan het daarmee service levels verbeteren, out-of-stocks voorkomen en sneller reageren op marktontwikkelingen. Operations krijgt tijdig een realistische planning en Finance kan beter sturen op rendement. En voor alle partijen geldt: het kost minder tijd en levert een betere uitkomst op. Een gebruiksvriendelijk systeem helpt daar uiteraard bij. Ga niet over een nacht ijs: er zijn veel verschillende systemen en providers op de markt. Kies een systeem dat bij je past en een provider die de implementatie begeleidt met oog voor de menselijke kant van het verhaal.

En tot slot: wil niet te veel tegelijk. S&OP is een proces dat zich er prima voor leent om stap voor stap in te voeren. Zo geef je mensen de kans om aan de nieuwe manier van werken te wennen en te zien dat het resultaat oplevert. Dat is de beste stimulans om ermee verder te gaan.’

Leer meer over S&OP in de Supply Chain Arena

Adriaan is een van de praktijkexperts die optreden in de Supply Chain Arena© tijdens ICT & Logistiek op 7 en 8 november. Binnen de beurs vormt de Supply Chain Arena de hotspot voor supply chain kennis en contacten. Toegang is gratis, ga naar de website van ICT & Logistiek voor meer informatie over de Supply Chain Arena, het programma en registreren.

Hoe selecteert u de beste S&OP-oplossing voor uw situatie? // 7 november, 13.45 uur en 8 november, 12.15 uur
Adriaan Vet presenteert een checklist die zowel functionele als menselijke factoren meeweegt bij het kiezen van een S&OP-systeem dat bij uw situatie past. Hij gaat ook in op de do’s en dont’s bij implementatie.

S&OP: the next level // 7 november, 10.45 uur
Hans van de Sande laat zien hoe u S&OP effectief integreert in uw bedrijf.

Strategy-driven S&OP // 7 november, 14.30 uur
Prof. Dr. Bram Desmet bespreekt hoe u S&OP als strategisch instrument in kunt zetten en daarmee uw bedrijfsresultaat verbetert.

Demand management: Help, Sales doet niet wat ik wil // 8 november, 10.45 uur
Michel van Buren legt uit hoe u ervoor zorgt dat Sales meer betrokken raakt en op tijd de juiste input levert.

Nieuwe software integreren in uw bestaande IT-infrastructuur // 8 november, 11.30 uur
Nick Verstraete zet uiteen hoe u de technische integratie van nieuwe (S&OP-)software het beste kunt aanpakken.

Deze workshops zijn vooral interessant voor directeuren en (senior) managers in supply chain, operations of IT, die in dienst zijn van grote tot middelgrote bedrijven met een sterke focus op de supply chain zoals de agri & foodindustrie, maakindustrie, procesindustrie en fmcg.

Gerelateerde artikelen