ICT & Logistiek en Logistica 2019
Nog maar tot ICT & Logistiek en Logistica 2019 Registreer hier
ICT & Logistiek en Logistica 2019 Jaarbeurs, Utrecht
5 t/m 7 november

Dè beurs met alles rondom ICT & logistiek

Registreer je nu!

​Ook webwinkels moeten naar hun klanten luisteren

In 2014 hebben logistiek dienstverleners wereldwijd zo'n 140 miljard euro omgezet met hun activiteiten voor webwinkels. Dat is de inschatting van marktonderzoeksbureau Transport Intelligence. Volgens hen zal de markt de komende jaren nog verder groeien tot 195 miljard euro in 2018. Dat zijn prachtige cijfers, die echter verbloemen dat de winstgevendheid van die logistiek dienstverleners zwaar onder druk staat. In het rapport waaruit de cijfers afkomstig zijn - het Global e-Commerce Logistics Report 2015 - stelt Transport Intelligence dat de bestaande logistieke concepten op termijn onhoudbaar zullen zijn.

Het punt is dat etailers logistiek beschouwen als een dienst waarmee ze zich van concurrenten kunnen onderscheiden. Consumenten moeten hun orders niet alleen snel, maar het liefst ook nog gratis ontvangen. Etailers investeren daarom fors in fulfilment- en aflevernetwerken, en die investeringen drukken fors op de winstmarges. Zalando bijvoorbeeld heeft in het tweede kwartaal van 2014 pas voor het eerst winst gemaakt, maar in het derde kwartaal was er alweer een klein verlies.

Het gevolg is dat ook de logistiek dienstverleners onder druk staan om hun kosten te verlagen en - ondanks de omzetgroei – concessies te doen aan hun winstgevendheid. Dat leidt niet alleen tot een consolidatieslag in deze markt, maar ook tot logistiek dienstverleners die noodgedwongen in gebreke blijven. Onderzoeker Cathy Roberson geeft aan dat in de afgelopen twee decembermaanden verschillende vervoerders moesten stoppen met het aannemen van nieuwe zendingen omdat ze die niet meer konden verwerken. Op deze manier keert de wal het schip.

Het rapport van Transport Intelligence is verschenen in een tijd dat veel bestaande, in zwaar weer verkerende retailers zoals V&D en Blokker het verwijt krijgen dat ze hun klanten onvoldoende kennen en niet of te laat hebben ingespeeld op hun veranderde koopgedrag. Roberson maakt in haar rapport duidelijk dat ook etailers eens een keer naar hun klanten moeten luisteren. Lang niet elke klant vindt het immers nodig dat een artikel dat om elf uur 's avonds is besteld, de volgende ochtend al in huis is. Klanten die dat wel vinden, snappen best dat zo'n snelle service niet gratis is. Sameday-delivery is prachtig, maar hoeveel klanten zitten daar nu echt op te wachten?

Consumenten willen niet alleen lage verzendkosten, maar ook kunnen kiezen uit afleveropties, stelt Roberson. Dat klopt, zeg ik uit eigen ervaring. Ik betrapte me er onlangs op dat ik besloot een online bestelling niet vandaag maar morgen te plaatsen omdat ik morgen niet maar overmorgen wel thuis dacht te zijn om de bestelling in ontvangst te nemen. Behalve het kunnen kiezen van een afleverdag of aflevertijd, noemt Roberson ook click & collect en afleverkluisjes als voorbeeld. Consumenten hoeven dan niet thuis te wachten tot wordt aangebeld, maar kunnen hun bestelling ophalen wanneer het hen uitkomt. Ook voor etailers ligt er volgens haar een kans door fysieke vestigingen te openen, ook al is dat maar een afhaal- en retourpunt.

Ik vraag me af of consumenten op termijn gebaat zijn bij alle kluisjes en afhaalpunten. Niemand zit erop te wachten om na een lange werkdag in de avondspits de halve stad te doorkruisen om op drie verschillende locaties drie pakketten af te halen. PostNL en DHL openen op verschillende locaties weliswaar kluisjes, maar consumenten kunnen daaruit alleen maar pakketten van PostNL of DHL halen. Wie de consumenten echt van dienst wil zijn, heft al die beperkingen op. Dan ontstaat een open logistiek netwerk, waarin de consument de regie heeft en waarin alle logistieke partijen probleemloos samenwerken om het de consument naar de zin te maken. Dan wordt het mogelijk om DPD een pakket op het postkantoor van PostNL te laten bezorgen en PostNL een pakket in een kluisje van DHL te laten leggen. Voordat de logistieke partijen daartoe overgaan, moet de druk misschien eerst nog wat verder oplopen.

Marcel te Lindert - Journalist logistiek en supply chain

Plaats een reactie (0)

Reageren