Logistiek en financiën: waar is het mis gegaan?

Vincent wiers op 5 februari 2015 | 3 minuten leestijd

Logistiek en financiën zouden hand in hand moeten gaan, omdat met een goede logistieke besturing kosten bespaard kunnen worden en de opbrengsten worden vergroot. In de praktijk is het echter vaak zo dat deze twee werelden – want dat zijn het – elkaar in het gunstigste geval niet teveel tegenwerken.

‘Stuur gewoon een getal, dan zijn ze al tevreden’
Ik doe veel projecten waarin planningssystemen worden geïmplementeerd, en als er informatie uitgehaald moet worden ten behoeve van financiële mensen, zeg ik wel eens gekscherend: “stuur gewoon een getal, dan zijn ze al tevreden.” Maar zoals een Griekse planner een keer tegen me zei: “some jokes can be very serious”, schuilt hier een kern van waarheid in. Mijn ervaring is dat cijfers die aangeleverd worden aan financiële afdelingen vrijwel nooit terugkomen met kritische kanttekeningen, ook niet als het projectteam later zelf tot de ontdekking komt dat er onvolkomenheden in zaten.

Accurate informatie niet van grootste belang
Andersom heb ik geleerd dat ik in de zoektocht naar goede informatie om mee te plannen, de financiële gegevens typisch overgeslagen kunnen worden. Bij het maken van een plan is het van het grootste belang dat accurate informatie wordt gebruikt, en die is meestal niet beschikbaar uit financiële systemen, die gekenmerkt worden door abstract wensdenken dat nauwelijks getoetst wordt aan de werkelijkheid. Financiële kentallen zijn veel te vaag, terwijl bij logistieke planning concrete en beïnvloedbare key performance indicators nodig zijn.

Zinloze rituelen
Waar de financiële processen logistiek echt gaan tegenwerken is bij de afsluiting van periodes – maanden, kwartalen, jaren. Ineens moet de voorraad een paar dagen onwaarschijnlijk laag zijn, of moet er snel nog even wat uren gemaakt worden op bepaalde machines. Het zijn volstrekt zinloze rituelen die wereldwijd met voorspelbare regelmaat de operatie in het honderd sturen. De grootste schade wordt echter aangericht als er doelstellingen worden geformuleerd vanuit financieel perspectief, en logistiek mag dan maar gaan zorgen dat die doelstellingen uitgevoerd worden. Bijvoorbeeld: graag een betere leverbetrouwbaarheid, en oh ja, doe ook maar lagere voorraden. Of en hoe dit allemaal mogelijk is, dat mogen de logistieke professionals uitzoeken.

Logistiek
en financiën, het had zo mooi kunnen zijn. Waar is het mis gegaan?

Vincent Wiers – Expert Planning & Scheduling