Hoe om te gaan met onverwachte ontwikkelingen in de logistiek?

Expertartikelen | 816 keer bekeken
Hoe om te gaan met onverwachte ontwikkelingen in de logistiek?

De laatste tijd hebben zich diverse feiten voltrokken die voor veel mensen onverwacht kwamen. Denk aan de Brexit, of de nieuwe president van de Verenigde Staten. Veel mensen stellen dat zij niet hadden verwacht dat het zo ver zou komen. Een klein aantal mensen beweert zij dit wel hadden zien aankomen, maar achteraf is voorspellen natuurlijk veel makkelijker.

Wellicht denkt u nu dat ik de politieke toer op ga met mijn blog. Ik hoor u denken 'en vroeger schreef hij over logistieke zaken'. Welnu, ik wil ook alleen maar over logistiek schrijven, maar het is interessant om parallellen te ontdekken tussen politiek en logistiek.

In de logistiek treden ook regelmatig verrassingen op en meestal is dat onaangenaam. Waar financiële mensen enthousiast kunnen reageren op bijvoorbeeld een plotseling omzetstijging van 20 procent, kan dat binnen de logistiek al betekenen dat er flinke capriolen moeten worden uitgehaald om zo’n stijging mogelijk te maken.

Wat in de politiek onvoldoende is gebeurd, is luisteren naar groepen mensen die er toe doen. In het geval van verkiezingen zijn dat kiezers. Als er al signalen werden opgevangen, dan dacht men dat het niet zo’n vaart zou lopen en dat alles wel bij het oude zou blijven.

In de logistiek zie ik die houding ook (te) vaak. 'Als we gewoon doorwerken zoals wij dat hier normaal doen, dan komt het wel goed', is de gedachte. Als dan die piek in de vraag komt, kan dat tot vervelende verrassingen leiden en uiteindelijk tot slechte service of, nog erger, ontevreden klanten.

Niet luisteren of niet communiceren komt in logistieke omgevingen regelmatig voor . Ik ken veel voorbeelden van acties die op touw zijn gezet door een afdeling Marketing of Verkoop, zonder dat dit afdoende is gecommuniceerd. Pas als de vraag van een bepaald artikel (of bepaalde artikelgroep) sterk gaat stijgen, blijkt dat er een actie is. In zo’n geval had veel leed kunnen worden voorkomen door even onderling af te stemmen.

Opiniepeilingen

Opvallend was dat zowel bij de Brexit als bij de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten de opiniepeilingen de uiteindelijke uitslag totaal niet hebben voorzien. In de logistiek is dat vergelijkbaar met marktonderzoeken of forecasts die significant naar de werkelijkheid voorspellen. De vraag komt daarbij op of je in de logistiek wel moeite (en kosten) moet stoppen in maken van forecasts als die zeer onbetrouwbaar zijn.

Vaak is het slimmer en doelmatiger om de organisatie zo in te richten dat snel op ‘onverwachte’ gebeurtenissen kan worden gereageerd. Diverse technieken en methoden ondersteunen een flexibele bedrijfsvoering die snel kan reageren op veranderingen in marktsituaties, volumefluctuaties of andere verrassingen, die, als wij klaar zijn om snel te kunnen reageren, eigenlijk niet eens meer verrassingen mogen heten.

Geen verrassing

Als (volume-)fluctuaties geen verrassingen meer zijn, omdat de organisatie zo flexibel is dat afwijkingen naar boven en naar beneden kunnen worden opgevangen, hebben wij zaken onder controle. Dat geeft een goed gevoel, want verrassingen kunnen leuk zijn, maar verrassingen in de logistiek zijn meestal vervelend en kunnen veel geld kosten.

Frits de Wind - logistiek adviseur
Afbeelding: Afbeelding: Flickr cc: Judith Klein

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (1)

Reageren
  • 13.12.2016 - 10:41 uur | Erik Diels

    Kort en bondig samengevat maar 100% correct. Logistieke afdelingen kosten inderdaad veel geld maar indien ze goed worden ondersteund door alle andere afdelingen is het resultaat altijd onmiddellijk zichtbaar !