Hoe groei je binnen Europa?

Expertartikelen | 660 keer bekeken
Hoe groei je binnen Europa?

In een digitale wereld waar geen grenzen bestaan, lijken de uitbreidingsmogelijkheden voor bedrijven eindeloos. Toch zijn er aspecten waar u als internetbedrijf rekening mee moet houden, wilt u internationale groei realiseren.  

Tegen 2020 zal 30 procent van alle b2c-transacties cross-border zijn. Profiteren van schaalvoordelen, het aanboren van nieuwe economieën of het testen van nieuwe goederen en diensten; het zijn enkele van de vele redenen waarom bedrijven de grens over gaan. Wat uw exacte reden ook is, u krijgt altijd te maken met juridsche en culturele verschillen tussen landen en zelfs regio’s. In dit blog breng ik de regionale verschillen van online consumentengedrag in kaart en vertel ik waar u rekening mee moet houden als u uw online business geografisch wil uitbreiden.

Onderzoek van Ecommerce Europe laat zien dat de totale Europese markt 509,9 miljard euro omvat in 2016, een stijging van 12 procent ten opzichte van een jaar eerder. De Europese markt is echter een markt met enorme verschillen in het BBP per hoofd van de bevolking, de grootte per land en een grote variëteit in talen. Ook consumentengedrag en internetpenetratie verschillen fors per land.  Enkele indicatoren zijn:

Conversieratio: Eén van de belangrijkste prestatie-indicatoren van uw webshop is het percentage dat daadwerkelijk iets koopt en de verdeling daarvan per land. In Duitsland ligt de gemiddelde conversieratio op 2,22 procent. In de VS is een percentage van 1,96 gemiddeld en in het Verenigd Koninkrijk ligt het gemiddelde op 1,88 procent. In Zuid-Europese landen is de gemiddelde conversieratio een stuk lager, bijvoorbeeld in Griekenland (1,44 procent) en Frankrijk (1,10 procent).  

Terugkerende kopers: Noord- en West-Europese landen hebben een veel hoger percentage consumenten dat terugkeert dan Centraal- en Zuid-Europa. Dit kan komen omdat de consument in deze regio loyaler is, maar ook omdat e-commerce spelers hier beter gepositioneerd zijn en dat hun platform voor een betere lock-in zorgt.

Repeated buyers.png

Verdere verschillen zijn te vinden in de bounce rate; in volwassen e-commerce markten (bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk) kan dit zo laag liggen als 35 procent, terwijl in landen met een lagere internetpenetratie een bounce rate van 40 tot 45 procent heel normaal is. Ten slotte is het percentage verlaten winkelmandjes (aankopen die niet worden afgerond) gemiddeld 52 procent. Ook dit percentage kan per land behoorlijk verschillen.  

Wat is de sleutel tot succes in verschillende regio’s? Het lokaliseren van aanbod.  

Lokale look & feel: zowel website als klantenservice moeten worden aangepast aan plaatselijke voorkeuren. Het is van groot belang dat teksten en productbeschrijvingen in de voertaal zijn geschreven. Ook de klantenservice, emailadressen en telefoonnummers moeten lokaal zijn.  

Betalingsmogelijkheden: dit gaat veel verder dan betaling in lokale valuta. Elke markt heeft algemeen aanvaarde betalingsmethoden, waar de consument vertrouwd mee is. In de Verenigde Staten betalen consumenten via EFT, in Canada met Interac Online en in China met Alipay. In Europa verschilt de betalingsmethode per land. Zie voor gebruikelijke betalingsmethoden de afbeelding hieronder.  

payment methods.png

Fulfilment en bezorging: een goede fulfilment partner moet strategisch kunnen adviseren in logistiek en inzicht geven in mogelijke kostenbesparingen. Ook hier zijn grote verschillen tussen de markten te bespeuren. In verschillende landen worden verschillende verpakkingsmaterialen en verzendmethodes gebruikt. In het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk zijn afhaalpunten bijvoorbeeld heel gebruikelijk. In Nederland is same day of next day delivery de standaard, terwijl Duitse consumenten een langere verzendtijd accepteren en meer waarde hechten aan duidelijke informatie. Om maar niet te spreken over bezorging in een bepaald tijdsslot.  

Retouren: ook hier geldt dat consumenten de voorkeur geven aan een lokale look en feel van uw retourbeleid. Er zijn grote verschillen in consumentengedrag tussen Europese landen, zelfs bij dezelfde producttypes. In Noord- en West-Europese landen wordt doorgaans veel teruggestuurd, terwijl Zuid-Europese consumenten het product vaker houden.  
 
Online shoppers in heel Europa geven willen hun retouren (gratis) terugsturen, naar een lokaal adres. Hedendaagse consumenten verwachten ook nog een snelle refund van hun geretourneerde artikel. Gratis en snelle retouren zijn vaak doorslaggevend bij de aankoop van een consument. Ook voor retailers is het voordeliger wanneer producten zo snel mogelijk weer online aangeboden worden.  

Checklist voor Europese groei:

  • Lokale website en marketing
  • Lokale klantenservice
  • Aanpassing aan lokale munt en betaalmethodes
  • Voldoen aan lokale wetgeving
  • Aanpassing aan lokale bezorgvoorkeuren
  • Lokale retouradressen
  • Creëer ‘Brand Fans’: maak van consumenten loyale consumenten

Tot slot: in bijna alle gevallen geniet het de voorkeur om samen te werken met een lokale partner. Die kan u adviseren bij bovenstaande checklist.   

Jorg Megens - Business Innovator bij Docdata

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren