De Russische koersdaling: invloed op de logistiek

Logistiekprofs op 18 december 2014 | 3 minuten leestijd

De abrupte instorting van de Russische munt heeft ook effect op Nederlandse logistieke bedrijven, zelfs als zij geen zaken doen in Rusland.

Dieptepunt
De waarde van de Russische munt de roebel daalde deze week met ruim 20 procent. Voor 1 dollar moest op dinsdag maar liefst 80 roebel worden betaald. Het ministerie van Financiën is inmiddels overgegaan tot crisismaatregelen, zoals het van de hand doen van buitenlandse valuta. Voor veel bedrijven klinkt dat als muziek in de oren omdat zij hopen te profiteren van de slechte positie van Rusland. Toch kan de waardedaling ook negatieve gevolgen voor de Nederlandse supply chain hebben. Hieronder schetsen we vier negatieve én positieve gevolgen die u mogelijk ondervindt door de koersdaling.

1- Domino-effect 
Het instorten van de Russische economie is in eerste instantie niet zorgwekkend wanneer uw bedrijf geen activiteiten heeft in het land. Toch is er kans op het zogenoemde domino-effect. Kleine landen als Oekraïne en Moldavië zijn erg afhankelijk van de Russische koers. Ook de economieën van grotere landen als Kazachstan, Polen en Belarus zijn nauw verbonden met Rusland. De hele regio ondervindt gevolgen van de waardedaling. En dat is slecht nieuws wanneer u wel actief bent in dat gedeelte van Europa.

2 – Lagere brandstofkosten 
De waardedaling van de roebel is volledig toe te schrijven aan de instorting van olieprijzen. Op Saoedi-Arabië na is Rusland ’s werelds grootste olie-exporteur van olie. De olieprijzen zijn nu erg laag, wat Rusland veel schade oplevert, maar waardoor de prijzen van brandstof dalen. De transportkosten gaan daarom fors omlaag.

3- Koersdaling maakt prijsbepaling moeilijk
Apple sloot zijn Russische website vandaag omdat de waarde van de roebel sterk fluctueerde en prijsbepaling daardoor bijna onmogelijk werd. Ook automerken als BMW en Honda zouden voorlopig niet meer in Rusland willen verkopen. Als zelfs een multinational als Apple hiermee worstelt, zal de gemiddelde supply chain in de logistieke keten ook goed na moeten denken wat er voor diensten gevraagd kan worden. Hoe bepaalt u hoeveel iets kost als de koers de volgende dag weer sterk daalt of stijgt?

4 – Minder transport 
Apple, BMW en Honda zijn de eersten, maar er zullen ongetwijfeld meer merken en bedrijven volgen die tijdelijk de stekker uit hun Russische handel trekken. Dit betekent minder grensoverschrijdend vervoer naar landen in het Oosten van Europa en daar ondervinden logistiek dienstverleners de gevolgen van. 

Redactie LogistiekProfs