Het belang van gemotiveerde medewerkers

Frits de wind op 29 juni 2016 | 3 minuten leestijd

Enkele weken geleden was ik op een open dag van een bedrijf bij
ons in de buurt. Ik kende het bedrijf wel oppervlakkig, maar niet van binnen.
Wat ik tijdens de open dag te zien kreeg maakte een diepe indruk
op mij. Alles zag er netjes en feestelijk uit, maar dat is eigenlijk wel logisch
op een open dag. Wat vooral indruk maakte waren de medewerk(st)ers die met trots
en enthousiasme vertelden over het bedrijf, over hun werkplek en over hun
werkzaamheden.

Het voorbereiden van zo’n open dag vergt weken tot maanden.
Eerst moet er een plan komen zodat voor iedereen duidelijk is wat er moet
gebeuren, wat laten we als bedrijf zien en wat lichten wij er bijzonder uit.
Natuurlijk moet alles netjes en schoon zijn. Als iedereen de schouders eronder zet, gaat zoiets lukken en ook
in dit geval was dat zeer goed gelukt.

Wat echter nooit in enkele weken te bereiken is, is dat (eigen)
medewerkers lopen te stralen en aan de bezoekers meegeven dat zij trots zijn op
hun bedrijf, trots op het nieuwe en moderne pand en trots op de productie en de
producten.

Meerwaarde
Ik kom regelmatig in bedrijven waar de motivatie van medewerkers
niet zo wordt gezien als een belangrijke meerwaarde naar klanten toe, of in elk
geval wordt het vaak niet zo benoemd. Terwijl juist die gemotiveerde medewerkers
een stapje harder zullen lopen voor die veeleisende klant, of als er iets
(bijna) is misgegaan zodat een teleurstelling bij de klant kan worden vermeden.
Gemotiveerde medewerkers die in een fijn team werken, zullen elkaar ook
aanvullen en ondersteunen. Als iemand zijn dag niet heeft, of een fout maakt,
zullen anderen uit het team dat opvangen, zodat de klant er niets van merkt.
Iemand die met plezier zijn werk doet en trots is op het product dat hij/zij
maakt, zal eerder vaststellen dat iets niet aan de kwaliteitsnorm voldoet en dat
spontaan melden of zelf verhelpen.

Kostenbewust
In een tijd waarin kostenbewustzijn voor elk bedrijf belangrijk
is, zullen veel managers de nadruk leggen op productiviteit en efficiency. Daar
is niets mis mee, maar motivatie van personeel draagt zeker ook bij aan hoge
productiviteit en efficiency. (Denk alleen maar aan zaken als kwaliteit, kosten
van uitval en “in één keer goed”.)

Balans
Het creëren van een inspirerende werkplek voor iedereen en op
het gewenste peil houden van productiviteit en efficiency, kunnen prima hand in
hand gaan. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat zij elkaar, mits de juiste
balans wordt gevonden, kunnen versterken. Juist de bedrijven die slagen die
balans te vinden en uit te dragen, kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoet
zien.

Frits de Wind – Logistiek adviseur