Het belang van gemotiveerde medewerkers

Columns | 1112 keer bekeken
Het belang van gemotiveerde medewerkers

Enkele weken geleden was ik op een open dag van een bedrijf bij ons in de buurt. Ik kende het bedrijf wel oppervlakkig, maar niet van binnen. Wat ik tijdens de open dag te zien kreeg maakte een diepe indruk op mij. Alles zag er netjes en feestelijk uit, maar dat is eigenlijk wel logisch op een open dag. Wat vooral indruk maakte waren de medewerk(st)ers die met trots en enthousiasme vertelden over het bedrijf, over hun werkplek en over hun werkzaamheden.

Het voorbereiden van zo’n open dag vergt weken tot maanden. Eerst moet er een plan komen zodat voor iedereen duidelijk is wat er moet gebeuren, wat laten we als bedrijf zien en wat lichten wij er bijzonder uit. Natuurlijk moet alles netjes en schoon zijn. Als iedereen de schouders eronder zet, gaat zoiets lukken en ook in dit geval was dat zeer goed gelukt.

Wat echter nooit in enkele weken te bereiken is, is dat (eigen) medewerkers lopen te stralen en aan de bezoekers meegeven dat zij trots zijn op hun bedrijf, trots op het nieuwe en moderne pand en trots op de productie en de producten.

Meerwaarde
Ik kom regelmatig in bedrijven waar de motivatie van medewerkers niet zo wordt gezien als een belangrijke meerwaarde naar klanten toe, of in elk geval wordt het vaak niet zo benoemd. Terwijl juist die gemotiveerde medewerkers een stapje harder zullen lopen voor die veeleisende klant, of als er iets (bijna) is misgegaan zodat een teleurstelling bij de klant kan worden vermeden. Gemotiveerde medewerkers die in een fijn team werken, zullen elkaar ook aanvullen en ondersteunen. Als iemand zijn dag niet heeft, of een fout maakt, zullen anderen uit het team dat opvangen, zodat de klant er niets van merkt. Iemand die met plezier zijn werk doet en trots is op het product dat hij/zij maakt, zal eerder vaststellen dat iets niet aan de kwaliteitsnorm voldoet en dat spontaan melden of zelf verhelpen.

Kostenbewust
In een tijd waarin kostenbewustzijn voor elk bedrijf belangrijk is, zullen veel managers de nadruk leggen op productiviteit en efficiency. Daar is niets mis mee, maar motivatie van personeel draagt zeker ook bij aan hoge productiviteit en efficiency. (Denk alleen maar aan zaken als kwaliteit, kosten van uitval en “in één keer goed”.)

Balans
Het creëren van een inspirerende werkplek voor iedereen en op het gewenste peil houden van productiviteit en efficiency, kunnen prima hand in hand gaan. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat zij elkaar, mits de juiste balans wordt gevonden, kunnen versterken. Juist de bedrijven die slagen die balans te vinden en uit te dragen, kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.

Frits de Wind - Logistiek adviseur

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren