Heftrucks worden steeds slimmer

Columns | 1369 keer bekeken
Heftrucks worden steeds slimmer

Hef- en magazijntrucks leveren steeds meer informatie waardoor ze beter, efficiënter en veiliger zijn in te zetten. Dat is de belangrijkste conclusie van de persconferentie die Jungheinrich voor de internationale vakpers organiseerde. Meest opvallende noviteit was de introductie van een indoor positioneringssysteem op basis van bluetooth-technologie.

Indoor positioneringssystemen bestaan al langer, maar zijn doorgaans gebaseerd of RFID-, laser- of vision-technologie. Die systemen zijn volgens Jungheinrich vrij prijzig en daardoor voor veel bedrijven niet interessant. De Duitse fabrikant van hef- en magazijntrucks introduceert daarom een goedkoper alternatief op basis van bluetooth. Met deze technologie, die is ontwikkeld door Fraunhofer Institut, hangen verspreid door het magazijn ‘beacons’ die voortdurend een bluetooth-signaal uitzenden. Als de heftruck binnen het bereik van een beacon komt, kan op basis daarvan de positie worden bepaald.

Heatmaps
Jungheinrich heeft op dit moment vier toepassingen ontwikkeld voor dit positioneringssysteem. De eerste toepassing is niets anders dan een zoekfunctie. Niet alleen chauffeurs, maar ook monteurs verspillen soms veel tijd met het zoeken naar het juiste voertuig. Het positioneringssysteem geeft exact aan waar welke truck staat. De tweede toepassing is het vastleggen van heftruckbewegingen in het magazijn. Dat levert ‘heatmaps’ op die laten zien hoe chauffeurs rijden, wat de drukst bezocht gangpaden zijn en welke knooppunten in knelpunten zijn veranderd. Wie daarop inspeelt, kan tijdverspilling door congestie voorkomen en het risico op ongevallen verminderen.

De derde toepassing duidt Jungheinrich aan met zoneguarding. In het positioneringssysteem kunnen bepaalde trucks aan bepaalde zones worden toegewezen. Zodra één van de trucks buiten zijn zone komt, ontvangen leidinggevenden een alert. Met speedzoning, de vierde en laatste toepassing, ontvangen heftruckchauffeurs op hun terminal een waarschuwing zodra ze een gevaarlijke situatie naderen. Denk bijvoorbeeld aan een druk en onoverzichtelijk kruispunt waarvoor een maximum snelheid geldt.

Twee tot vier meter
Hiermee zijn de mogelijkheden nog niet op. Jungheinrich werkt aan nieuwe toepassingen, waarbij het positioneringssysteem direct ingrijpt in de aansturing van het voertuig. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om automatisch de snelheid te verlagen als de truck een gebied met veel voetgangers inrijdt. De nauwkeurigheid van het systeem ligt tussen de twee tot vier meter. Dat maakt dit systeem ongeschikt om te integreren met het warehouse management systeem en zonder scanning te registreren op welke locatie een pallet is weggezet. Wie dat wil, zal moeten investeren in een duurder en nauwkeuriger systeem.

Behalve een positioneringssysteem heeft Jungheinrich ook nieuwe modules voor ISM Online ontwikkeld. Dit vlootbeheersysteem biedt nu meer mogelijkheden om medewerkers de toegang tot bepaalde machines – bijvoorbeeld die waarvoor ze niet zijn opgeleid – te ontzeggen. Daarnaast kunnen gebruikers zelf onderhoudsbeurten of periodieke keuringen inplannen. Tot slot geeft het vernieuwde batterij management systeem meer informatie over de toestand van de batterijen.

Zichzelf managen
Het nut van een batterij management systeem is zienderogen toegenomen met de introductie van Li-ion-batterijen. Anders dan loodzuurbatterijen meten deze batterijen continu de spanning en temperatuur van hun eigen cellen, waardoor ze in feite zichzelf managen. Ze communiceren met het voertuig en met het laadapparaat, wat leidt tot een optimale laadcurve, laag energieverbruik en lange levensduur. Dit jaar nog lanceert Jungheinrich een nieuwe generatie laadapparaten die via het internet met elkaar in verbinding staan. Dat biedt mogelijkheden om de apparatuur slim in te zetten, zodat geen piekbelasting ontstaat als alle batterijen op hetzelfde moment aan de lader worden gezet.

Batterijen huren
Jungheinrich is er veel aan gelegen om de overstap op Li-ion-batterijen te versnellen. Veel bedrijven hikken aan tegen de aanschafkosten, die een factor drie hoger zijn dan bij de traditionele loodzuur-batterijen. Deze bedrijven kunnen nu Li-ion-batterijen huren tegen een prijs die naar verhouding veel lager is. De langere levensduur van deze nieuwe generatie batterijen rechtvaardigt deze relatief lage huurprijs. De oude loodzuur-batterijen kunnen worden ingeruild tegen een premie die afhangt van de resterende levensduur.

Marcel te Lindert - journalist logistiek & supply chain

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je nu aan voor de LogistiekProfs nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws, trends en aanbiedingen.

Reacties (0)

Reageren