Heftrucks worden steeds slimmer

Marcel te lindert op 7 februari 2017 | 4 minuten leestijd

Hef- en magazijntrucks leveren steeds meer informatie
waardoor ze beter, efficiënter en veiliger zijn in te zetten. Dat is de
belangrijkste conclusie van de persconferentie die Jungheinrich voor de
internationale vakpers organiseerde. Meest opvallende noviteit was de
introductie van een indoor positioneringssysteem op basis van
bluetooth-technologie.

Indoor positioneringssystemen bestaan al langer, maar
zijn doorgaans gebaseerd of RFID-, laser- of vision-technologie. Die systemen
zijn volgens Jungheinrich vrij prijzig en daardoor voor veel bedrijven niet
interessant. De Duitse fabrikant van hef- en magazijntrucks introduceert daarom
een goedkoper alternatief op basis van bluetooth. Met deze technologie, die is
ontwikkeld door Fraunhofer Institut, hangen verspreid door het magazijn
‘beacons’ die voortdurend een bluetooth-signaal uitzenden. Als de heftruck
binnen het bereik van een beacon komt, kan op basis daarvan de positie worden
bepaald.

Heatmaps
Jungheinrich heeft op dit moment vier toepassingen
ontwikkeld voor dit positioneringssysteem. De eerste toepassing is niets anders
dan een zoekfunctie. Niet alleen chauffeurs, maar ook monteurs verspillen soms
veel tijd met het zoeken naar het juiste voertuig. Het positioneringssysteem
geeft exact aan waar welke truck staat. De tweede toepassing is het vastleggen
van heftruckbewegingen in het magazijn. Dat levert ‘heatmaps’ op die laten zien
hoe chauffeurs rijden, wat de drukst bezocht gangpaden zijn en welke knooppunten
in knelpunten zijn veranderd. Wie daarop inspeelt, kan tijdverspilling door
congestie voorkomen en het risico op ongevallen verminderen.

De derde toepassing duidt Jungheinrich aan met
zoneguarding. In het positioneringssysteem kunnen bepaalde trucks aan bepaalde
zones worden toegewezen. Zodra één van de trucks buiten zijn zone komt,
ontvangen leidinggevenden een alert. Met speedzoning, de vierde en laatste
toepassing, ontvangen heftruckchauffeurs op hun terminal een waarschuwing zodra
ze een gevaarlijke situatie naderen. Denk bijvoorbeeld aan een druk en
onoverzichtelijk kruispunt waarvoor een maximum snelheid geldt.

Twee tot vier meter
Hiermee zijn de mogelijkheden nog niet op. Jungheinrich
werkt aan nieuwe toepassingen, waarbij het positioneringssysteem direct ingrijpt
in de aansturing van het voertuig. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk om
automatisch de snelheid te verlagen als de truck een gebied met veel voetgangers
inrijdt. De nauwkeurigheid van het systeem ligt tussen de twee tot vier meter.
Dat maakt dit systeem ongeschikt om te integreren met het warehouse management
systeem en zonder scanning te registreren op welke locatie een pallet is
weggezet. Wie dat wil, zal moeten investeren in een duurder en nauwkeuriger
systeem.

Behalve een positioneringssysteem heeft Jungheinrich ook
nieuwe modules voor ISM Online ontwikkeld. Dit vlootbeheersysteem biedt nu meer
mogelijkheden om medewerkers de toegang tot bepaalde machines – bijvoorbeeld die
waarvoor ze niet zijn opgeleid – te ontzeggen. Daarnaast kunnen gebruikers zelf
onderhoudsbeurten of periodieke keuringen inplannen. Tot slot geeft het
vernieuwde batterij management systeem meer informatie over de toestand van de
batterijen.

Zichzelf managen
Het nut van een batterij management systeem is
zienderogen toegenomen met de introductie van Li-ion-batterijen. Anders dan
loodzuurbatterijen meten deze batterijen continu de spanning en temperatuur van
hun eigen cellen, waardoor ze in feite zichzelf managen. Ze communiceren met het
voertuig en met het laadapparaat, wat leidt tot een optimale laadcurve, laag
energieverbruik en lange levensduur. Dit jaar nog lanceert Jungheinrich een
nieuwe generatie laadapparaten die via het internet met elkaar in verbinding
staan. Dat biedt mogelijkheden om de apparatuur slim in te zetten, zodat geen
piekbelasting ontstaat als alle batterijen op hetzelfde moment aan de lader
worden gezet.

Batterijen huren
Jungheinrich is er veel aan gelegen om de overstap op
Li-ion-batterijen te versnellen. Veel bedrijven hikken aan tegen de
aanschafkosten, die een factor drie hoger zijn dan bij de traditionele
loodzuur-batterijen. Deze bedrijven kunnen nu Li-ion-batterijen huren tegen een
prijs die naar verhouding veel lager is. De langere levensduur van deze nieuwe
generatie batterijen rechtvaardigt deze relatief lage huurprijs. De oude
loodzuur-batterijen kunnen worden ingeruild tegen een premie die afhangt van de
resterende levensduur.

Marcel te Lindert – journalist logistiek & supply chain