Extra service of een goed ingerichte keten?

Tom van Woensel, professor of Freight Transport & Logistics, vraagt zich in zijn column af of we de keten wel anders (en mogelijk minder efficiënt) moeten gaan inrichten voor die paar klanten die extra willen betalen voor same-day delivery of op levering op zondag.

Een paar keer per jaar vertrek ik richting buitenland. De reislogistiek is bijna vergelijkbaar met een kleine militaire operatie. Koffers inpakken, huis op orde brengen, buren vragen om huisdieren eten en drinken te geven, ga zo maar door. Dat is nog niets vergeleken met de logistiek op de luchthaven… Het begrip service heeft hier al lang niet meer de zelfde lading is in het verleden. Wil je snel ingechecked worden of snel door de security stappen, voorrang bij het boarden? Dan heb je een goede vliegstatus nodig…. Hoe krijg je die? Veel vliegen of bijbetalen! Hetzelfde bij de stoelen op het vliegtuig. Een economy stoel heeft ook verschillende varianten: bij de nooduitgang, eerste rij van economy, economy plus, etc. Elk stoeltje heeft zijn prijs(je).

Een zelfde evolutie zien we ook meer en meer in logistiek: je betaalt meer of minder afhankelijk van welke service je wil hebben. Een recent voorbeeld is Coolblue en PostNL die je online bestellingen gaan leveren op zondag. Is dit nodig? Uiteraard niet, maar er zullen allicht mensen bereid zijn om voor deze service extra te betalen. Zolang deze mensen willen betalen voor een iets betere/hogere/belangrijkere service, zal dit bestaan. Keerzijde van de medaille is dat hierdoor echter alles minder effectief en efficiënt zal kunnen gebeuren. Zeker in de pakketleveringen.

Meer smaken en opties zal leiden tot minder mogelijkheden tot slim combineren en slim optimaliseren. Vandaar de extra kosten en hogere prijs voor de klant om dit mogelijk te maken. Maar de klant betaalt…. graag. Althans, sommige klanten. Een vraag waar ik wel mee worstel is of we de keten anders (en potentieel minder efficiënt willen inrichten) voor die paar klanten die bijvoorbeeld same-day-delivery willen of op zondag beleverd willen worden. In ieder geval genoeg om verder over na te denken. Daarnaast biedt het natuurlijk nieuwe uitdagingen om de toenemende aantallen specifieke services te combineren met een goed ingerichte keten.

Tom van Woensel - professional of Freight Transport & Logistics

Plaats een reactie (1)

Reageren
  • Ben H.
    17.03.2015 - 09:15 uur | Ben H.

    Ik kan me best voorstellen dat iemand die op zaterdag na lang wikken en wegen eindelijk de digitale camera van zijn keuze heeft gevonden deze graag op zondag al in huis wil hebben om die dag alle snufjes uit te kunnen proberen. Die wil dat niet op maandag of dinsdag als je weer midden in de drukte van de werkweek zit. Dan blijft de afgeleverde camera liggen tot het weekend omdat je er rustig de tijd voor wilt nemen. En dat is niet wat je wilt met je nieuwe aankoop!

    Hetzelfde geldt voor de avondopening van supermarkten. In het begin vroeg men zich af of je voor de paar klanten wel een hele winkel moest openhouden met verlichting, verwarming en personeel. Nu is het gemeengoed en wordt er volop gebruik van gemaakt. Als je er vandaag de dag als supermarkt niet aan meedoet laat je simpelweg omzet liggen omdat men naar de concurrent gaat.

    En zo zal het voor avond- en zondagbelevering ook gaan. Als er behoefte aan is zal het blijven of worden uitgebreid; is de behoefte er niet of onvoldoende, dan is het onrendabel en zal het vanzelf weer verdwijnen.