De vakbeurs anno 2017: goede investering of achterhaald concept?

Karen van riel op 14 maart 2017 | 3 minuten leestijd

Zelfs exposanten die al op de beursvloer staan en tienduizenden euro’s hebben geïnvesteerd om daar te zijn, vragen zich weleens hardop af: zijn vakbeurzen nog wel van deze tijd? Want als klanten alles kunnen googelen, waarom zouden ze dan nog in de auto stappen en een halve dag over een beursvloer gaan lopen?

Het is logisch dat die vragen gesteld worden en waarschijnlijk ook wel terecht. De wereld is niet meer hetzelfde als 20 jaar, of zelfs maar 2 jaar geleden.

Maar de conclusie dat beurzen zijn ingehaald door de tijd is niet terecht. Juist nu iedereen praktisch de hele dag vastgeplakt zit aan een beeldscherm, biedt meedoen aan een vakbeurs ongekende mogelijkheden.

Want op het moment dat de deur van die hal opengaat gebeurt er iets waar Google niet aan kan tippen. Er komen geen gezichtsloze ‘leads’ binnen, maar mensen. Echte mensen van vlees en bloed, die je in de ogen kan kijken, die je vragen kunt stellen en wiens blik je kan volgen.

Tips nodig? Met deze zinnen loopt je stand vol met precies de juiste mensen

Op een beurs ben niet verscholen achter een wit scherm. En je klant ook niet. In ieder gesprek dat je voert in, op of naast je stand krijg je de kans om te horen wat er speelt bij degene die tegenover je staat.

Dat is heel wat anders dan een anonieme offerteaanvraag vanuit een info-adres. Die echte gesprekken zijn GOUD waard.

De brochures die in je stand hebt liggen voegen misschien niet zo veel toe vergeleken met de informatie op je site. Maar de gesprekken die je voert terwijl je in die stand staat, doen dat wél. Voor jou als standhouder, maar ook zeker voor de bezoekers van de beurs.

In een gesprek kun je laten zien wat op een scherm altijd onzichtbaar blijft. Je laat zien dat je meedenkt met je klanten. Dat je verstand van zaken hebt. Dat je gedreven bent en houdt van je vak. Dat je de antwoorden hebt op de belangrijkste vragen.

En je komt veel meer te weten van een bezoeker in je stand dan van een bezoeker op je website. Normaal moet je een heel blik Google Analytics opentrekken om erachter te komen wie waar op heeft geklikt, laat staan dat je er ooit achter komt waarom. Nu kan je het gewoon vragen.

In gesprek kom je erachter welke vragen er leven in de markt, welke problemen jouw potentiële klanten moeten oplossen en waarom dat zo belangrijk is.

Dat maakt van een beurs anno 2017 een unieke kans. Jij kan gebruik maken van die kans, behalve als je een denkfout maakt en alleen op de beurs gaat staan om je product tentoon te stellen. In gesprek komen met de juiste mensen, dat moet jouw doel zijn. En als je dat doet, wordt het een hele slimme investering.

Download hier de tips waardoor je stand volloopt met precies de juiste mensen!