De transportplanner anno 2025 draagt een stropdas!

Peter de Haan van Ortec schrijft over het gebrek aan competenties dat sommige transportplanners nog altijd hebben. Zeker nu de software steeds complexer wordt. "De man achter de knoppen is maar al te vaak oud-chauffeur. Het wordt tijd om te onderkennen dat de rol van transportplanner wordt onderschat."

De complexiteit in ritplanning neemt meer en meer toe. Klanten verwachten steeds kleinere levervensters, same day delivery is heel normaal, de ene gemeente is nog creatiever in het opleggen van beperkingen dan de ander. Meer horizontale en verticale samenwerking is gewenst om kosten laag en efficiëntie hoog te houden.

Advanced planning software lijkt al deze ontwikkelingen bij te kunnen benen. Real-time worden de gevolgen van elke statusverandering en planhandeling op de hele logistieke operatie doorgerekend en zichtbaar gemaakt voor vervoerders, verladers en diens klanten. Met smart support kan een planner snel de juiste beslissingen nemen in de steeds complexere wereld.

Ondertussen is de man achter de knoppen, net als 10 jaar geleden, maar al te vaak oud-chauffeur. Op dit vlak lijkt er weinig veranderd. Is het reëel te verwachten dat deze planners zich comfortabel voelen met een dergelijk geavanceerd pakket in een dergelijke complexe wereld? Hoe zit dit bij andere control towers vraag ik mij af. Wordt de verkeerstoren op Schiphol bemand door oud-piloten? Lopen er op de beurs vooral oud boekhouders rond? Het is aannemelijk om te verwachten dat de complexiteit van het plannen nog verder gaat toenemen. Het wordt tijd om te onderkennen dat de rol van transportplanner wordt onderschat.

De ‘stropdas’ in de titel van dit artikel is een metafoor voor een set aan competenties. Belangrijk zijn vaardigheden als snel schakelen tussen planvoorstellen, deze kunnen interpreteren en vertalen naar de praktijk. In plaats van vinden dat een distributierit over de afsluitdijk ‘not done’ is, willen snappen waarom het planpakket wel deze optie voorstelt. Een gezonde hoeveelheid praktijkervaring is daarbij onontbeerlijk. Niets zo belangrijk als het goed kunnen inschatten van de haalbaarheid van een voorstel. Hoe vinden we deze alleskunner en hoe houden we hem of haar vast? Hoe krijgen we het voor elkaar dat deze persoon vol trots verteld over het werk op een verjaardag? Stropdas of geen stropdas, de invulling van de transportplanner verdiend aandacht!

Peter de Haan - Senior Solution Architect bij Ortec

Plaats een reactie (2)

Reageren
  • Rob van der Meer
    20.10.2015 - 09:37 uur | Rob van der Meer

    Technische hulpmiddelen kunnen op allerlei manieren goed en slecht gebruikt worden.
    Maak een vergelijking met het gebruik van een smartphone, leeftijd speelt een grote rol.
    Ik ben van mening dat planning vooral iets is van flexibiliteit creëren in de ritten zelf en personeel.
    Veel planners zijn hier niet toe is staat ook met de beste software.
    Het gaat vaak om details en een onderscheid maken van relevante informatie en telkens weer onderzoeken welke informatie nuttig kan zijn voor de toekomstige planning.

  • johny berkvens
    18.10.2015 - 22:24 uur | johny berkvens

    Een goed artikel, omdat:
    - Een goede planner behoort technisch goed onderlegd te zijn.
    - Hij moet evt filters kunnen maken in planprogramma, evt bedreven zijn in Office.
    - Behoort verbaal goed te presenteren.
    - Goede zelf beheersing hebben.
    - Klantvriendelijk zijn.
    - Stressbestendig