De jonge hbo’er

Eric hendriks op 19 oktober 2015 | 3 minuten leestijd

Logistieke bedrijven staan in de rij voor jonge hbo’ers. Die zijn immers flexibel, pro-actief en hebben de laatste kennis in huis. Maar veel van deze bedrijven zijn niet ingericht voor die nieuwe werknemer. Ze hanteren vaste werktijden, bieden weinig invloed op besluitvorming en besteden geen aandacht aan work-life balance. Alles waar de jonge hbo’er niet in gelooft

Mensen praten elkaar na, vaak zonder na te denken over de consequenties. Ons logistiek wereldje is daarin geen uitzondering.
Regelmatig worden we gebeld door transport en logistieke organisaties om hen te helpen bij invulling van een vacature.
De laatste tijd gelukkig weer wat vaker dan de jaren hiervoor, de recessie lijkt ten einde, tijd om weer te investeren in personeel. 

Telkens horen we: we zoeken een jonge hbo’er die bereid is om operationeel in te stappen, en daarna volgen de gebruikelijke competenties als hands on, gedreven, analytisch, resultaatgericht, peoplemanager etcetera.
Wij vragen bedrijven daarbij steevast: wat ga je deze jonge hbo’er bieden, behalve ‘een dynamische omgeving en marktconformer arbeidsvoorwaarden’? Of: waarom een hbo’er?
Velen blijven het antwoord schuldig of vervallen in termen als ‘flexibel’ of ‘aanpassingsvermogen’, omdat ze dit ergens hebben gehoord of gelezen. 

Het lijkt zo voor de hand te liggen, jonge mensen passen zich makkelijk aan aan nieuwe omstandigheden, zijn pro- actief en hebben de laatste kennis in huis, maar is het zo vanzelfsprekend dat dit leidt tot verbetering van de totale performance van de organisatie?

Niet klaar voor nieuwe werknemer 
Meeste bedrijven zijn niet ingericht voor die nieuwe werknemer. Topdown geregeerd, volgens vastomlijnde procedures, met vaste werktijden, geringe mogelijkheden tot invloed op besluitvorming, nauwelijks aandacht voor work-life balance en/of gebruik van social media.

Duurzaamheid en innovatie zijn krachtige termen in de visie, maar in het bedrijf nauwelijks herkenbaar.
Eigenlijk alles waar die nieuwe werknemer niet in gelooft.
De jonge HBO-er heeft een groot aanpassings- en schakelvermogen, dat is een juiste veronderstelling, maar teruggaan in de tijd, is voor deze medewerker onmogelijk! 

Sleutelwoorden 
Het aantrekken van de jonge HBO-er vergt extreem veel van een organisatie. Nieuwe visie, structuren, leiderschap, betrokkenheid van henzelf en development zijn de sleutelwoorden hierin, naast een zorgvuldige begeleiding van het zittende personeel. 
Bezint eer gij begint, want Max Verstappen in een degelijke personenauto, komt niet tot formule 1 prestaties. Dat lukt alleen door de volledige organisatie te bouwen rondom het jonge talent en anders zit Max volgend jaar in een ander stoeltje.

Redactie LogistiekProfs