Bent u voorbereid op DIM Weight Pricing voor pakketten?

Logistiekprofs op 19 oktober 2015 | 4 minuten leestijd

We moeten eigenlijk iets met ons verpakkingsproces, maar daar hebben we nu geen tijd voor’. Een veel gehoord antwoord op de vraag of distributiecentra al klaar zijn om aan de slag te gaan met verpakkingen op maat. Toch komt de dag dichterbij dat deze bedrijven voor hoge kosten komen te staan. De grote pakketdiensten zoals FedEx en UPS hebben dimensional weight pricing al ingevoerd voor grondtransport in Amerika. Hierbij speelt niet alleen het gewicht mee in de tarieven, maar wordt ook het volume een belangrijke rekenfactor. Wat betekent dit in de praktijk?

Nu worden de transportkosten voornamelijk gebaseerd op gewicht, waarbij daarnaast ruime volume staffels worden gehanteerd. Met de Dim Weight berekening wordt volume een belangrijke rekenfactor in de transportkosten, tot op heden geldt dit in Amerika voor alle pakketten >1 m3 .  De reden voor de invoering van Dim Weight voor grondtransport is voornamelijk de enorm groeiende e-commerce markt. Hiermee worden verzenders uitgedaagd om de verpakkingen te optimaliseren in grootte. Deze nieuwe ontwikkeling betekent dat de transportkosten voor verpakkingen met veel lucht fors duurder worden, zeker voor lichte producten.

Lees ook: Wat u moet weten over DWP: verzendprijs van pakket gebaseerd op grootte in plaats van gewicht

In september 2014 werd pas formeel naar buiten gebracht dat FedEx en UPS deze nieuwe berekening door gingen voeren in Noord-Amerika  per 1 januari 2015. Slechts vier maanden tijd om het verpakkingsproces aan te passen? In de praktijk geen makkelijke, danwel een onmogelijke opgave. De grote distributiecentra denken dat het zo’n vaart niet zal lopen, omdat zij goede en duidelijke afspraken hebben gemaakt met hun pakketdiensten. Maar hoe het er echt uit gaat zien als de grote partijen besluiten om DIM Weight in Europa de standaard te maken voor grondtransport? Dan kunnen de transportkosten stijgen tot wel 60%. Dit gaat ten koste van de marge op het product, met als gevolg!

Wat te doen als voorbereiding?

  • Gebruik een doos die exact past bij de inhoud, ofwel een doos op maat. Zorg ervoor dat je geen overbodige lucht of opvulmaterialen mee transporteert, dit leidt tot extra kosten. Er zijn tegenwoordig zogenaamde Box On Demand systemen, waarmee je in volledige flexibiliteit maatvoering en doostype een doos kunt produceren op het moment dat deze nodig is. Met een rekentool kun je zelf bepalen of een dergelijk systeem interessant kan zijn op dit moment. Let wel, hierbij wordt uitgegaan van de huidige transporttarieven, dus met de invoering van Dim Weight wordt de ROI nog gunstiger.
  • Gebruikt brievenbusdozen indien mogelijk, om de transportkosten te verlangen
  • Ga tijdig in gesprek met de pakketdienst(en), om eventuele onderhandelingen en afspraken tijdig te voeren en vast te leggen. De DIM factor is in veel gevallen onderhandelbaar.
  • Bij het toepassen van een doos op maat, is het in veel gevallen voordeling om pick to box toe te passen, waardoor het aantal handelingen wordt geminimaliseerd, met als gevolg een besparing op tijd en arbeidskosten.
  • Heeft u te maken met palletbelading, dan dient de optimale belading opnieuw te worden bekeken, aangezien de maatvoering van de pakketten wijzigt.
  • Hoe om te gaan met prijsbepaling richting de klant? De verzendkostenstructuur dient te worden aangepast aan de nieuwe berekening inclusief volume.
  • Bekijk bij de diverse pakketdiensten hoe de tarieven liggen. De ene pakketdienst is goedkoop in kleine huis aan huis pakketjes en de ander richt zich juist op de grote pakketten die B2B worden geleverd.

Laat u niet verrassen door een ontwikkeling waarvan u weet dat deze ook hier doorgevoerd gaat worden: Dim Weight Pricing. Ondanks de explosieve groei en de hoge werkdruk kan dit onderwerp niet naar de achtergrond verdwijnen.

Dit artikel is afkomstig van gast-columnist Peter de Martines, verpakkingsdeskundige en eigenaar van Cretech BV. Het verscheen eerder ook op VerpakkingsProfs.