Alternatieven voor vervuilende pakketbezorging

Jan wijn op 14 oktober 2016 | 3 minuten leestijd

12.7 miljoen Nederlanders, dat is het aantal consumenten dat online shopt. Die bovendien ook steeds meer bestellen. Dat zijn zeer interessante cijfers voor webshops, maar niet voor gemeentes. Want al die pakketten worden thuisbezorgd en betekenen dus verkeer op de weg. Voor een groot deel dieselbusjes met de bijbehorende uitstoot van CO2 en fijnstof.

De stroom aan bestellingen wordt eerder groter dan kleiner. Daarom is het noodzakelijk om goede alternatieven te ontwikkelen. We zetten vast een drietal op een rij. 

1.     Elektrificatie van de bezorgvloot
Wat als we alle bussen zouden vervangen door elektrisch aangedreven busjes? Dat zou in ieder geval helpen in het verminderen van de uitstoot. Je moet je echter afvragen of het realistisch is om transportbusjes op korte termijn te vervangen. Ten eerste brengt dit een enorme kostenpost met zich mee. Ten tweede is het de vraag of de batterij van de elektrische bus het aankan om een hele werkdag te overleven zonder opgeladen te worden.

2.     Afhaalpunten
Consumenten kunnen ook zelf hun pakketten op halen bij een pick up point. De kluisjes van De Buuren zijn hiervan een goed voorbeeld, maar ook de UPS access points. Het nadeel hiervan is dat consumenten de neiging hebben om deze pakketten op te halen met de auto. Dit zorgt er alsnog voor dat deze manier van bezorgen niet milieuvriendelijk is. Het is wel mogelijk om pakketten te laten bezorgen bij Albert Heijn, zoals Bol.com op dit moment doet. Hierdoor kunnen consumenten gelijk hun pakket ophalen nadat zij boodschappen hebben gedaan. 

3.     Meeliftende pakketten
In de logistiek wordt er veel geëxperimenteerd met cargo-sharing. Trunkrs ontwikkelde deze aanpak door naar pakketbezorging: het mee laten liften van pakketten op verkeer van forenzen. In de avond rijden zij terug van hun werk naar huis. Op die route krijgen ze bij een tankstation pakketten mee. Deze geven ze vervolgens af bij ontvangers die langs hun normale route wonen. Het managen van een groot aantal forenzen is hierbij een belangrijke uitdaging.

Welk alternatief zou jij kiezen?

Jan Wijn – Ceo Trunkrs

Jan Wijn spreekt op 2 november tijdens ICT&Logistiek in Jaarbeurs Utrecht. Wilt u hierbij zijn? Registreren kan hier.