Allemaal aandelen Unilever kopen

Marcel te lindert op 24 februari 2017 | 4 minuten leestijd

Unilever geldt al jarenlang als voorbeeld op het gebied van duurzaamheid en supply chain management. De vraag is wat daarvan overblijft na de overnamepoging door Kraft Heinz. Om zich te weren tegen nieuwe overnamepogingen, wil Unilever zijn aandeelhouders meer plezieren en de winst versneld opvoeren. Help voorkomen dat het kortetermijndenken het wint van het langetermijndenken. Laten we allemaal aandelen Unilever kopen.

Mijn schrik was groot toen Kraft Heinz een overnamebod deed op Unilever. De frustraties kwamen nog geen week later, toen Unilever aankondigde de strategie te wijzigen en de winst versneld te vergroten. Op die manier probeert Unilever de aandeelhouders tevreden te stellen en een volgende overnamepoging af te wenden. Gaat het kortetermijndenken nu toch weer winnen van het langetermijndenken?

Unilever was op de beurs lange tijd een uitzondering. Waar vrijwel alle beursgenoteerde bedrijven hun beleid laten bepalen door de ontwikkeling van de beurskoers, legde Unilever de focus op de lange termijn. Tekenend is de keuze van Paul Polman om geen kwartaalprognoses meer te willen geven. De ceo stak zijn energie liever in duurzaamheidsinitiatieven.

Unilever staat als gevolg daarvan bovenaan in Dow Jones Sustainability Index voor producenten van huishoudelijke en lichamelijke verzorgingsproducten. Het was in 2016 voor het eerst dat Unilever in deze categorie bovenaan stond. Daarvoor was het bedrijf ingedeeld in de categorie foodproducenten, waar het vijftien jaar bovenaan had gestaan.

Tegelijkertijd voert Unilver de Gartner Supply Chain Top 25 aan voor bedrijven als McDonald’s, Amazon.com, Intel en H&M. Dat is geen toeval: een duurzame bedrijfsvoering en een goede supply chain gaan hand in hand. Het is niet voor niets dat supply chain management één van de criteria in de Dow Jones Sustainability Index is.

Dat Unilever is gericht op de lange termijn, blijkt onder meer uit de investeringen in duurzame teelt van grondstoffen als thee en pamolie. “Duurzaamheid heeft alles te maken met het zeker stellen van deze grondstoffen. Door te investeren in duurzaamheid, zorgen we ervoor dat deze grondstoffen hernieuwbaar zijn”, sprak Vincent Wijers enkele jaren geleden in Supply Chain Magazine. Hij was destijds vice-president supply chain van Unilever Benelux. Inmiddels wordt meer dan zestig procent van de agrarische grondstoffen duurzaam ingekocht. Weijers: “Het is de consument die ons de ‘license to grow’ verstrekt. Wij kunnen alleen groeien als de consument een voorkeur heeft voor onze producten, en daarbij wordt duurzaamheid steeds belangrijker”.

Unilever heeft eveneens veel geïnvesteerd in optimalisatie van de supply chain. In 2007 heeft het bedrijf bijvoorbeeld de transportplanning in Europa gecentraliseerd, waarvoor in Katowice een eigen 4PL-organisatie is opgezet. Deze organisatie heeft een efficiënt netwerk met twaalf hubs opgezet, zodat voor de linehauls tussen de hubs volle vrachtauto’s kunnen worden ingezet. Een en ander heeft geleid tot een besparing van 200 miljoen transportkilometers, wat overeenstemt met een CO2-reductie van 15.000 ton.

Unilever heeft dus laten zien dat het mogelijk is om door een sterke focus op supply chain management en duurzaamheid een succesvolle onderneming neer te zetten. De vraag is wat daarvan overblijft nu het bedrijf zich meer richt op de aandeelhouders die alleen geïnteresseerd zijn in winst op korte termijn. Moet de chief supply chain officer in de board van Unilever nu macht inleveren ten gunste van de chief financial officer? Of is het mogelijk om supply chain management, duurzaamheid en snelle winstgroei te combineren? 

De tijd zal het uitwijzen. Misschien helpt het als wij als logistiek en supply chain professionals allemaal aandelen Unilever kopen. Dat vermindert de druk van de kortetermijndenkers, waardoor Unilever een lichtend voorbeeld blijft voor iedereen die actief is in de supply chain. Doet u mee?

Marcel te Lindert – Journalist logistiek & supply chain