4 veelgemaakte fouten in het warehouse en hoe die te voorkomen

Logistiekprofs op 28 April 2015

Het managen van een warehouse is maatwerk. De manier waarop u leiding geeft aan een bedrijf is onder meer afhankelijk van de ervaring van het personeel of de grootte van de onderneming. Toch zijn er een aantal algemene regels waar u zich als logistiek manager aan moet houden. Vooral de fouten die door bedrijven worden gemaakt, tonen vaak overeenkomsten. Hieronder bespreken we vier veelgemaakte fouten in het warehouse: fouten die eenvoudig voorkomen kunnen worden.

Papierwerk verkiezen boven technologie
Ze bestaan echt: supply chains die hun zaken nog altijd vanaf papier doen. Ze vertrouwen op een simpele spreadsheat of op het geheugen van medewerkers. Vooral kleine warehouses hebben de neiging te denken dat een WMS niet aan het besteed is. Maar alles bijhouden op papier (of in een Excel-bestandje) zorgt voor een vertraging van de processen. Bovendien vergroot het de kans op fouten. Een WMS lijkt misschien een behoorlijke investering, maar het is een investering die zich op de langere termijn terugbetaalt. Bovendien komen WMS’en in alle soorten en maten. Er zijn echt goedkopere systemen op de markt die helemaal niet ingewikkeld hoeven te zijn. Deze WMS’en ondersteunen bij inslag, opslag en uitslag en leiden tot een grotere efficiëntie, minder fouten en soms ook lagere voorraden.

Overvloedige voorraden bewaren
Veel magazijnen maken zich nog altijd schuldig aan verzamelwoede. Vooral groothandelaren hebben er een handje van om te grote hoeveelheden in te slaan als producten in de aanbieding zijn. Zij blijven vervolgens met overvloedige voorraden zitten. Minder voorraad betekent dat er minder geld in het magazijn ligt, wat resulteert in een betere cashflow. Sla niet ineens heel veel producten in als deze in de aanbieding zijn. Zo voorkomt u dat er teveel geld in het magazijn ligt.

Niet investeren in de ontwikkeling van personeel

In tijden van bezuinigingen staat de ontplooiing van het personeel meestal niet bovenaan de uitgavenlijst van logistiek managers. Toch is het belangrijk om niet op het personeel te bezuinigen. Zij zijn namelijk de dragers van het warehouse. Geef hen trainingen en de mogelijkheid om binnen het bedrijf te groeien. Dat kan geld kosten, maar het kost uiteindelijk nog meer geld om nieuw personeel in dienst te nemen en in te werken.

Vergeten op te ruimen
Een rommelig warehouse lijkt niet zo’n probleem. Oude pallets die in een hoek liggen staan misschien wat slordig, maar trekken de medewerkers zich daar echt wat van aan? Wel degelijk. Verschillende onderzoeken laten zien dat een opgeruimde werkomgeving de efficiency vergroot. Zo ook in het warehouse. Bovendien liggen er geen spullen in de weg als medewerkers zich van plek A naar plek B willen begeven. Reserveer aan het eind van elke shift tijd voor het opruimen van de werkplek. Zo zorgt u dat de volgende shift meteen aan het werk kan en geen tijd kwijt is aan het opruimen van troep.

Redactie LogistiekProfs