4 lessen die we van Ikea kunnen leren

Op ieder gebied bestaan er bedrijven die qua innovaties de lat zo hoog leggen dat andere bedrijven weinig keus hebben dan te proberen hun voorbeeld te volgen. Als het op de logistieke keten aankomt, is Ikea zo’n bedrijf.

Vorig jaar augustus bestond het Zweedse bedrijf uit 315 winkels in 27 verschillende landen. Als je ooit in een van de winkels bent geweest – wie is dat niet? – weet je hoe groot te zijn: iedere winkel behelst gemiddeld 30.000 vierkante meter: bijna de afmeting van 5 voetbalvelden. Nog steeds niet onder de indruk? De winkel heeft gemiddeld een voorraad van 10.000 verschillende meubels, van bedden tot banken en van servies tot kunst.

Ten grondslag aan het succes ligt de controle van Ikea op haar eigen logistieke keten. Maar hoe zorgt Ikea er keer op keer voor dat alles piekfijn in orde is? Dit zijn vier redenen dat ieder bedrijf een voorbeeld zou kunnen nemen aan de Zweedse meubelgigant.

Constante aandacht voor verpakkingen
Ikea is er constant op gehaaid om zo min mogelijk lucht te verkopen. Keer op keer worden verpakkingen vernieuwd, zodat ze zo min mogelijk ruimte innemen. Niet alleen handig voor de consument die met zijn gewone auto naar de winkel komt, maar ook in het logistieke proces. Het motto van de keten is niet voor niets ‘Wij haten lucht’.

Een goed voorbeeld werd gesignaleerd door het Amerikaanse zakenblad Forbes. Ikea zou in 2012 besloten hebben om de verpakking van haar Glimma kaarsjes aan te pakken. Een relatief klein product in vergelijking met andere items die in de winkel te vinden is. Maar deze kleine verandering zorgde ervoor dat er 40 procent meer producten op een pallet paste, wat zich vertaalde in een vermindering van 21 procent van de uitstoot van koolstof. Kleine veranderingen kunnen dus grote gevolgen hebben, dat beseft Ikea zich als de beste.

Focus op duurzaamheid
Ikea laat qua innovatie zien dat ze bestaande patronen durft te doorbreken. Een verandering van een aantal jaar terug was hier een duidelijk voorbeeld van: het bedrijf verving de houten pallets door plastic varianten, gemaakt van polypropyleen. Dit heeft niet alleen als voorbeeld dat de nieuwe pallets een stuk goedkoper zijn, ook zijn ze honderd procent duurzaam. Duurzaamheid is een factor waar Ikea groots op inzet en het bedrijf neemt door dit soort veranderingen zijn verantwoordelijkheid voor de belasting van het milieu.

Goede relaties met leveranciers
Ondanks dat Ikea natuurlijk net als iedere grote retailer de beste prijzen probeert af te dwingen bij zijn leveranciers, poogt het bedrijf ook een sterke band op te bouwen met haar leveranciers door hun de Ikeay Way Policy (IWAY) uit te leggen. Dit beleid geeft aan wat het bedrijf verwacht van hun leveranciers op het gebied van kinderarbeid, emissies en ga zo maar door. Zo lang leveranciers zich aan deze ‘regels’ houden, zal Ikea de band blijven versterken. Leveranciers kunnen op hun beurt aan de hand van het beleid aan andere klanten hun werkwijze laten zien.

Combinatie van magazijn en winkel
Het moet u opgevallen zijn bij een bezoekje aan de Ikea: het enorme magazijn dat bij de winkel te vinden is. Dit was geen toevallig genomen besluit: het bedrijf besefte zich des te meer dat de combinatie van magazijn en winkel ervoor zou zorgen dat vrachtwagenritjes tussen de twee niet nodig zou zijn. Dit zorgt voor een vermindering van brandstof én kosten.

Ondanks dat uw bedrijf vast niet zo groot is als Ikea, is het goed om af en toe naar de grote jongens te kijken om inspiratie op te doen. Ikea laat in haar eerste voorbeeld zien dat kleine aanpassingen al grote veranderingen teweeg kunnen brengen. Laat afmeting u niet tegen houden.

Dit artikel verscheen eerder ook op VerpakkingsProfs.nl

Plaats een reactie (5)

Reageren
  • Cees Kruijthoff
    11.08.2015 - 21:23 uur | Cees Kruijthoff

    Een nulletje teveel kan bij een logistiek proces desastreus zijn. Winkeloppervlak van IKEA vestigingen zijn niet 300.000 m2 maar gemiddeld 32.000 m2.
    Naast de kunststof loading leges worden tegenwoordig veelvuldig paperpallets gebruikt. Minder transport, minder volume en volledig recyclebaar.

  • Robert Koe
    11.08.2015 - 19:24 uur | Robert Koe

    Alles waar was het niet dat het laatste winkel/magazijn een ander oorsprong kent. Namelijk de toestroom van klanten was des tijd zo groot dat het in de winkel niet te verhapstukken was. Dit probleem aanvoer goeden (extern) magazijn en de hoeveelheid klanten heeft er toegeleid het concept toe te passen van 'het zelf pakken' ofwel de ZZB.

  • Ben Janssen
    11.08.2015 - 12:46 uur | Ben Janssen

    mooi, maar wel vreemd dat ik als reguliere afnemer toch te vaak te horen krijg dat het systeem aangeeft dat er nog voorraad is, terwijl het vak leeg is.
    En volgens mij is de beleving van de klant belangrijker dat de mooie verhalen en de doorgevoerde speadsheetmanagement .

  • Maarten Van Rijn
    11.08.2015 - 10:30 uur | Maarten Van Rijn

    Leuk artikel, maar wel heeeeeel grote voetbalvelden......☺

  • peter beunis
    11.08.2015 - 09:13 uur | peter beunis

    Goed bedrijf in innovatie maar zeker ook op mileu gebied zeer goed bezig.
    Daar hou ik van!!!!
    Ga zo door,maar dat doen jullie ook.