3 oplossingen voor te hard rijdende bestelbussen in woonwijken

Jan wijn op 18 november 2016 | 3 minuten leestijd

Eerder dit jaar waarschuwde Veilig Verkeer Nederland voor het gevaar van koeriers in woonwijken. Uit het onderzoek van VVN bleek dat deze koeriers vaak te hard en onoplettend rijden. De toename van het aantal koeriers in de straten is direct gelinkt aan de groei van e-commerce. Daarom stelt VVN dat online winkelen de verkeersveiligheid in de wijken bedreigt.

Veilig Verkeer Nederland roept burgers op om actie te ondernemen tegen de toename van koeriers. Maar wat kunnen we doen om te voorkomen dat koeriersdiensten de wijken overspoelen, terwijl we wel van de voordelen van online winkelen kunnen blijven genieten? Hieronder worden drie mogelijkheden behandeld. 

1. Aanscherping van regels voor snelheid
Een manier om bestelbusjes in hun snelheid te laten minderen is om de maximale snelheid te verlagen. Dit vraagt enerzijds heldere communicatie met verkeersborden. Uit onderzoek blijkt dat daarnaast het inzetten van Dick Bruna borden een versterkend effect hebben en tot 20% minder ongevallen leidt. Daarnaast zijn fysieke maatregelen, zoals verkeersdrempels van belang om te hard rijden moeilijker te maken. Bovendien is aanvullende handhaving noodzakelijk. Het nadeel van deze aanpak is dat het de gemeente geld en moeite kost.

2. Zelf ophalen bij een Pick up Point
Bewoners van deze wijken kunnen ook hun eigen bestelde pakketten ophalen bij een Pick up Point. Dit is met name effectief als de pick-up locaties zo gekozen worden, dat de bewoners er niet zelf apart voor gaan rijden. Denk hierbij aan een supermarkt, waar het mogelijk is om bestellingen van webwinkels op te halen. Hierdoor hoeven koeriers alleen langs het winkelcentrum. Ook voor de bewoners heeft dit voordelen. Zo kunnen bewoners na het doen van de boodschappen gelijk hun online bestelde pakket mee naar huis nemen. Als er veel en goed toegankelijke pick-up punten komen, dan kan dit bijdragen aan het oplossen van het probleem met koeriers in de wijken. Nederlandse consumenten hebben echter nog een duidelijke voorkeur voor levering aan huis.

3. Pakketten laten meeliften op verkeer dat al onderweg is
Een andere oplossing is om gebruik te maken van cargo-sharing. Zo kunnen buurtgenoten na het werk langs een distributiepunt rijden om daar de online bestellingen van de buren mee te nemen. Dit zorgt ervoor dat er geen koeriers meer door de straten heen racen, maar dat de bewoners van de wijk zelf het heft in handen nemen. Deze mensen zouden toch al de wijk in rijden en laten de bestellingen meeliften. Zo verlaagt dit effectief tot 25% van de kilometers in de wijk die nodig zijn om een pakket af te leveren. En van de bewuste buurtgenoten die dit doen, kun je rustig rijgedrag verwachten. Zo krijgt de online shopper zijn bestelling thuisbezorgd, terwijl de wijk veilig blijft.

Welke rol denk jij dat veiligheid krijgt in de discussies over de thuisbezorging van online bestellingen?

Jan Wijn – CEO Trunkrs