Zalando rondt proef met buurtpunten af

Logistiekprofs op 24 september 2019 | 2 minuten leestijd

Zalando is vooralsnog tevreden over de inzet van zogenoemde buurtpunten in Denemarken. Mensen die veel tijd thuis doorbrengen, zoals ondernemers of gepensioneerden, kunnen hun woning als afhaalpunt aanbieden. De eerste reacties zijn positief, aldus het online platform. 

Zalando test sinds juli de inzet van vijftig buurtpunten in Aarhus en Kopenhagen. Door de levering van Zalando-bestellingen te bundelen vermindert het aantal leveradressen. Dit leidt uiteindelijk tot minder en efficiëntere ritten. De e-tailer werkt in Denemarken samen met het Nederlandse Homerr, sinds deze zomer actief in Denemarken. Homerr beheert het puntennetwerk voor Zalando. 

Positieve feedback

Het online platform zegt positieve feedback te hebben ontvangen van gebruikers. “De pilot heeft zeer positieve resultaten opgeleverd”, aldus David Hejgaard, Regional Head Nordics bij Zalando.”95 procent van de klanten van Zalando zegt een ‘uitstekende service’ te hebben ontvangen bij het ophalen of retourneren van hun pakket. Een meerderheid van de klanten zegt de service ten zeerste te zullen aanbevelen aan vrienden en deze in de toekomst weer te gaan gebruiken. Het is geweldig om te zien dat marktonderzoek wordt bevestigd door werkelijke resultaten.” 

Platteland

Zalando denkt dat het concept nog beter tot zijn recht zal komen in de landelijke gebieden van Denemarken. Daar is het aantal winkels kleiner en zijn de openingstijden minder ruim, waardoor buurtpunten een aantrekkelijk alternatief zijn. Daarnaast wonen op het platteland meer mensen op de begane grond, wat het gemakt voor zowel het buurtpunt als de klant vergroot. 

Gerelateerde artikelen