Zalando besteedt retourverwerking uit

Logistiekprofs op 17 juni 2019 | 2 minuten leestijd

Zalando wil zich niet meer ontfermen over het grote aantal retouren dat het te verwerken krijgt. Op een aantal Duitse locaties gaat de online gigant de retourverwerking outsourcen. 

Zalando heeft een hoog retourpercentage; de helft van de producten die het verkoopt komt weer retour. In distributiecentra in het Duitse Erfurt, Lahr en Mönchengladbach gaat het die retourafhandeling outsourcen. ‘Gespecialiseerde externe leveranciers’ zullen de taak in de toekomst op zich nemen, meldt Zalando aan Wirtschaftswoche. Om welke leveranciers dat gaat is nog niet duidelijk. 

Met de maatregel zegt Zalando de processen in het distributiecentrum te willen vereenvoudigen. Intern wordt echter gesproken over een bezuinigingsmaatregel. De 570 medewerkers die zich in de logistieke centra bezighouden met retouren, krijgen mogelijk een andere functie binnen Zalando toegewezen. 

‘Zalando past de spelregels aan’

De online gigant lijkt zijn logistieke processen op meer vlakken te herzien. Voorheen ging Zalando bijvoorbeeld prat op gratis verzending, maar sinds april rekent het in verschillende landen toch verzendkosten. Britten, Ieren en Spanjaarden die voor minder dan 24,90 euro besteden, betalen rond de 3 euro bezorgkosten. In Italië wordt al langer betaald voor bezorging.

Zalando zegt nog geen plannen te hebben om in Nederland ook verzendkosten te rekenen. “Er is een kentering bezig wat gratis verzendingen betreft”, zegt Els Breugelmans, e-commerce-expert bij KU Leuven tegen De Tijd. “Het is tekenend dat Zalando, het bedrijf dat de spelregels in de sector heeft veranderd, de regels opnieuw aanpast.”

Gerelateerde artikelen