Vergroot de omzet en winstgevendheid met logistieke technologie

Logistiekprofs op 14 oktober 2019 | 4 minuten leestijd

In steeds meer directiekamers dringt door dat logistiek en supply chain niet alleen geld kost, maar ook extra omzet en marge kan opleveren. Daarvoor is wel een adequate strategie op het gebied van logistiek en supply chain nodig. En de juiste tools en technologie om die strategie ten uitvoer te brengen. De vakbeurzen ICT & Logistiek en Logistica laten op 5, 6 en 7 november zien hoe u met logistiek en supply chain management het verschil maakt. 

De snelst groeiende bedrijven van Nederland hebben de afgelopen jaren hun greep op de logistiek verstevigd. Bol.com had de logistiek aanvankelijk uitbesteed, maar heeft nu in Waalwijk zelf een distributiecentrum gebouwd en ingericht. Coolblue schakelde externe partijen in voor de aflevering van wasmachines en koelkasten, maar heeft nu een eigen bezorgnetwerk opgezet. Zij zijn niet de enige. In de Verenigde Staten heeft Amazon zijn eigen luchtvrachtdivisie opgezet, dat over twee jaar naar verwachting zeventig eigen vliegtuigen laat rondvliegen.

Logistiek is voor deze bedrijven meer dan alleen een kostenpost. Logistiek is één van de belangrijkste instrumenten om de dienstverlening aan klanten te verbeteren. Door de logistiek in eigen hand te nemen, zijn ze in staat om zich te onderscheiden van de concurrenten door bijvoorbeeld sneller te leveren en net dat extra beetje persoonlijke service te bieden. ‘Alles voor een glimlach’, zegt Coolblue niet voor niets. De commerciële successen van deze en andere online retailers is in grote mate te danken aan een duidelijke logistieke strategie.

Toegevoegde waarde vergroten

Wat voor retail geldt, gaat ook steeds vaker op voor bedrijven in andere sectoren zoals de groothandel. Logistiek is het instrument om de toegevoegde waarde in de keten te vergroten. Door de leverfrequentie op te voeren en levertijden te verkorten, hoeven klanten van groothandels minder op voorraad te houden. Door producten in de juiste volgorde, op het juiste moment, op de juiste plek en/of in de juiste kit af te leveren, verliezen medewerkers van klanten minder tijd met zoeken, sorteren en sjouwen. 

Voor producenten is logistiek een instrument om wellicht één of meer schakels in de keten over te slaan. Wie in staat is om zelf orders van consumenten te verwerken, kan zelf met zijn producten de (online) markt op. Hij kan zijn voorraad beschikbaar stellen aan klanten, die daardoor hun assortiment kunnen vergroten zonder dat extra werkkapitaal nodig is. De online orders die deze klanten ontvangen, kan de producent zelf afhandelen tegen een extra marge. 

Belang van strategie

Onderzoek toont een duidelijk verband aan tussen de winstgevendheid van een bedrijf en diens strategie op het gebied van logistiek en supply chain. Die strategie moet zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie en de commerciële strategie. Dat betekent keuzes maken. Komen klanten af op de laagste kosten? Of op de excellente service of het innovatieve productaanbod? De praktijk laat zien dat slechts weinig bedrijven dergelijke keuzes maken en over een duidelijke strategie beschikken. Ze willen op alle fronten tegelijk uitblinken, maar schieten vervolgens op elk front net tekort. 

Als u eenmaal beschikt over een adequate strategie, is het zaak die ten uitvoer te brengen. Daarin speelt digitalisering, robotisering en kunstmatige intelligentie een belangrijke rol. Digitalisering helpt om doorlooptijden te verkorten, fouten te voorkomen en kosten te verlagen. Met robotisering en robotisering vergroot u de snelheid, flexibiliteit en de kwaliteit van uw operatie. Kunstmatige intelligentie helpt u om de complexiteit te beheersen en standaard beslissingsprocessen te automatiseren, zodat uw organisatie tijd krijgt voor het oplossen van alles wat fout dreigt te gaan. En voor alles wat nodig is om daadwerkelijk het verschil te maken.

ICT & Logistiek en Logistica

ICT & Logistica en Logistica vinden plaats op 5,6 en 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht. De beurzen staan in het teken van Smart Warehousing. Binnen dit thema tonen zowel partners als het inhoudelijke programma voorbeelden uit de praktijk die bezoekers inspireren en handvatten bieden voor hun bedrijfsvoering. Ga naar de websites van Logistica en ICT & Logistiek voor meer informatie of registreer hier direct.

Gerelateerde artikelen