TLN pleit voor maatwerk in tweede steunpakket

Logistiekprofs op 13 mei 2020 | 2 minuten leestijd

Het kabinet moet in het tweede steunpakket voor bedrijven meer rekening houden met maatwerk. Sommige bedrijven komen momenteel niet in aanmerking voor de NOW-regeling, terwijl ze wel veel omzetverlies lijden. 

Dat stelt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Bij de huidige NOW-regeling wordt geen rekening gehouden met seizoenswerk of een omzetstijging vanwege een overname in 2020. “Er zat weinig verfijning in”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post in het radio-programma Haagse Lobby. “Dat betekent dat er bedrijven tussen zaten die er bikkelhard behoefte aan hadden, maar die er geen gebruik van konden maken.” 

TLN hoopt dan ook dat er in de tweede regeling rekening wordt gehouden met bedrijfsspecifieke kenmerken. “Laten we in het nieuwe steunpakket alsjeblieft heel goed kijken naar maatwerk, maatwerk, maatwerk”, aldus Post. 

Tweede steunpakket

De huidige steunmaatregelen gelden tot eind mei. De overheid bespreekt momenteel de voorwaarden van een tweede steunprogramma voor nog eens drie maanden. Deze plannen worden naar verwachting volgende week gepresenteerd.

Koolmees: ontslagboete vervalt

Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken liet in het tv-programma Op1 al weten dat de ontslagboete mogelijk wordt geschrapt in het tweede steunpakket. Bedrijven die momenteel aanspraak maken op de NOW-regeling mogen geen werknemers ontslaan. Doen ze dat wel, dan moet de te veel ontvangen steun worden terugbetaald, met daar bovenop een boete van 50 procent van het bedrag. Koolmees vindt dat bedrijven de ruimte moeten krijgen om mensen te ontslaan en te herstructureren. De boete komt dan te vervallen, maar het te veel ontvangen bedrag moet wel worden terugbetaald. 

Vakbonden en Kamerleden reageerden ontstemd op dit plan. CNV en FNV vrezen grootschalige ontslagrondes. GroenLinks en SP lieten weten tegen het steunpakket te stemmen als de ontslagboete wordt geschrapt. 

Gerelateerde artikelen