Smart warehousing is niet altijd groot en duur

Logistiekprofs op 6 november 2019 | 4 minuten leestijd

Smart warehousing is niet hetzelfde als het installeren van grote en dure automatische opslag- en orderverzamelsystemen. Integendeel, het Scala Smart Warehousing in hal 2 laat zien dat kleine en eenvoudige technologische oplossingen al een aantrekkelijke verbetering in efficiëntie en kwaliteit kunnen opleveren. En soms is een goede lamp al voldoende.

Smart warehousing is het inzetten van AGV’s op locaties waar conveyors onwenselijk zijn. “Voor het verbinden van opslagsystemen met orderpickstations gebruiken we normaal gesproken conveyors, maar soms ontbreekt daarvoor de ruimte”, vertelt de expert van Knapp op het Scala Smart Warehousing. Smart is ook de navigatietechnologie waarvan de Open Shuttle van Knapp gebruik maakt. Reflectoren aan wanden of stellingen zijn niet nodig. “Het voertuig bepaalt zijn positie op basis van de contouren van het gebouw. De eerste keer moeten we het gebouw rond om eenmalig de kaart in te lezen. Daarna vindt hij zijn weg vanzelf. Ziet hij een onbekend obstakel? Dan maakt hij een uitwijkende manoeuvre.”

Verlichte glasplaat

Het scala in hal 2 staat bol van de slimme technologieën die het werk in het warehouse net wat gemakkelijker maken. Neem de Smartdesk van Knapp, die bestaat uit een verlichte glasplaat met daarboven een camera. De camera herkent het artikel dat op de glasplaat wordt gelegd, waarna het scherm aangeeft of de medewerker het juiste artikel heeft gepakt. “We hebben dit werkstation ontwikkeld voor een logistiek dienstverlener die de productielijn van een autoproducent bevoorraadt. Dat ging om artikelen die veel op elkaar leken, waardoor regelmatig fouten werden gemaakt. Met deze Smartdesk kunnen we die fouten voorkomen.”

Inmiddels wordt de smartdesk ook ingezet door een producent van versnellingsbakken. De camera controleert of de tandwielen in de juiste volgorde worden gemonteerd. Is dat het geval, dan verschijnt een groene cirkel om het tandwiel. Is dat niet het geval, dan kleurt de cirkel rood. “In dat geval zorgt het systeem ervoor dat het volgende tandwiel niet wordt aangevoerd, zodat de medewerker niet verder kan. Op die manier kunnen we medewerkers in korte tijd opleiden voor dit soort taken”, aldus de Knapp-expert.

Twee keer zo snel

Het scala toont meer AGV’s en andere transportsystemen, waaronder een pocketsorter. Een opvallende verschijning in dit automatiseringsgeweld is de conventionele reachtruck van Crown in het midden van het demonstratieplein. Verborgen onder het zilvergrijze staal zit slimme technologie, die het mogelijk maakt om lasten aanzienlijk sneller te heffen en te laten dalen. Een film toont dat de reachtruck nog maar 21,8 in plaats van 31,8 seconden nodig heeft om een hoogte van 13 meter te bereiken. De weg naar beneden verloopt dankzij het Xpress Lower-systeem bijna twee keer zo snel.

Dat is niet het enige. Het Gena-besturingssysteem van de reachtruck manoeuvreert de last automatisch naar de juiste werkhoogte. “Eén druk op de knop volstaat om de vorken tot het eerste niveau te brengen. Na nog een keer drukken gaan de vorken naar het tweede niveau. Die hoogtes kunnen vooraf per sectie worden geprogrammeerd. Chauffeurs verliezen daardoor geen tijd meer met het nauwkeurig positioneren van de vorken”, vertelt een specialist van Crown.

Goede verlichting

Smart warehousing hoeft niet altijd met geavanceerde technologie gepaard te gaan. Human Workspace legt uit hoe inpaktafels worden ingericht. Dat begint met een nauwkeurige analyse van het proces. Waar komen de goederen vandaan? Waar moeten ze heen? En wat moet ermee gebeuren? Op basis daarvan wordt een werkplek ingericht die lean en ergonomisch verantwoord is. “Vergeet niet de verlichting op de werkplek”, stelt de expert van Human Workspace. “Door goede verlichting raken de ogen minder vermoeid en is het concentratieverlies minder groot. Goede verlichting kan 5 tot 10 procent schelen in productiviteit.”