‘Simpele aanpassing webwinkels leidt tot duurzamere bezorgkeuzes’

Logistiekprofs op 25 maart 2021 | 2 minuten leestijd

Consumenten kiezen vaker voor duurzame bezorgopties als zij daartoe in de check-out van een webwinkel worden gestimuleerd. Met een paar simpele aanpassingen zouden webwinkeliers dus al kunnen bijdragen aan vermindering van CO2-uitstoot. 

Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van duurzaamheidsinterventies op bezorgkeuzes, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De beste manier om consumenten tot een duurzame bezorgkeuze te verleiden is het aanbieden van informatie over de CO2-uitstoot van verschillende opties. Ook het standaard aanvinken van de duurzaamste keuze werkt. 

Vijf check-outpagina’s

In het onderzoek mochten de respondenten een cadeau uitzoeken, waarna zij werden doorgestuurd naar een van de vijf check-outpagina’s en daar een bezorgkeuze moesten maken. De bezorgopties waren hetzelfde, maar de pagina’s verschilden in de manier waarop de informatie over de CO2-impact werd gepresenteerd.

In de groep zonder extra informatie koos 8,1 procent van de respondenten voor de meest duurzame optie. In groepen waar informatie over de CO2-impact werd gegeven, was dat percentage met 16 procent bijna twee keer zo hoog. Een dubbele interventie, waarbij zowel informatie wordt gegeven als de meest duurzame optie standaard staat aangevinkt, blijkt het meeste effect te sorteren: bijna 30 procent van de consumenten kiest in dat geval voor de meest groene optie.

Tweeledige interventie

“Wij adviseren webwinkeliers dan ook om een tweeledige interventie op te nemen op de check-outpagina”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. “Dit is de meest logische en natuurlijke plek voor deze interventies, omdat de online consument hier in het aankoopproces de keuze voor de bezorgoptie maakt en daar dus nog beïnvloed kan worden.”

Gerelateerde artikelen