Primeur bij Claassen Logistics; combitrucks met hefhoogte van 18 meter

Logistiekprofs op 21 april 2021 | 2 minuten leestijd

Jungheinrich heeft een eigen record verbroken: combitrucks met een hefhoogte van bijna 18 meter. De intralogistieke specialist leverde de twee combitrucks aan het nieuwe warehouse van Claassen Logistics in Tilburg. 

Claassen Logistics besloot het warehouse in Tilburg uit te breiden door de groeiende vraag van klanten. In de twintig meter hoge nieuwbouw werkt de logistiek dienstverlener naar eigen zeggen op ‘ongekende hoogtes’. Waar in eerder gebouwde delen van het magazijn de goederen op een hoogte van 12 meter worden in- en uitgeslagen, gebeurt dit nu tot een hoogte van 17,8 meter. Dankzij de extra hoogtemeters kunnen op eenzelfde oppervlakte niet 25.000, maar 37.000 pallets worden opgeslagen. Een winst van 12.000 pallets. 

Afzethoogte van 18 meter

Voor de in- en uitslag leverde Jungheinrich twee combitrucks, type EKX 516. Een combitruck inzet op een hoogte van bijna 18 meter is echter geen sinecure, stelt Jungheinrich. De afzethoogte is ruim vijf meter hoger dan tot nu toe gebruikelijk bij deze trucks. Bovendien wilde Claassen Logistics dezelfde gangpadbreedte aanhouden als in de andere gedeeltes van het magazijn, zodat de combitrucks uitgewisseld kunnen worden en een hoge mate van flexibiliteit gegarandeerd blijft. De combinatie van afzethoogte en maximale gangpadbreedte bleek een uitdaging.

Door het chassis van de combitrucks te verlengen en de rijsnelheid en de te heffen capaciteit voor de laatste hoogtemeters te reduceren, kan Jungheinrich ook op 18 meter hoogte een veilige en stabiele inzet waarborgen. De combitruckleverancier stelt dat de aanpassingen de productiviteit van de operatie amper beïnvloeden, aangezien de pallets op de bovenste liggers nooit meer dan 500 kilo wegen en op die hoogte sowieso de langzaamlopers worden opgeslagen.

Koppeling WMS

Het nieuwe warehousemanagementsysteem (WMS) stelt Claassen Logistics in staat om de koppeling te maken met Logistics Interface van Jungheinrich. Essentiële warehouse informatie wordt dan naar de truck gestuurd, waarna deze automatisch de optimale route naar de gewenste opslaglocatie bepaalt en kiest. 

‘Interessante optie door stijgende grondprijzen’

“Het was een uniek en uitdagend project”, kijkt Huib Claassen van Claassen Logistics terug. “We zijn zeer tevreden met het resultaat. De keuze om het hogerop te zoeken, heeft ons zeker geen windeieren gelegd. Naarmate grondprijzen stijgen, zal dit voor steeds meer bedrijven een interessante optie zijn.”

Gerelateerde artikelen