Oproep aan webwinkels: verleng de retourtermijn

Logistiekprofs op 27 maart 2020 | 2 minuten leestijd

Thuiswinkel.org roept webwinkels op hun retourtermijn te verlengen tot dertig dagen. Dat geeft zowel consumenten als webwinkels en vervoerders rust. Veel vervoerders zouden hebben aangegeven gebaat te zijn bij een verruimde retourtermijn. 

Een retourtermijn van veertien dagen is momenteel niet gewenst, stelt Thuiswinkel.org. “Voor veel mensen is online shoppen op dit moment de veiligste manier om aan producten te komen om thuis te kunnen (over)leven en thuis te kunnen werken. Consumenten zijn daarmee in belangrijke mate afhankelijk van webshops in Nederland, omdat zij niet naar buiten kunnen of willen.”

Een pakket binnen veertien dagen terugsturen, kan dan lastig worden. Om deze drempel bij consumenten weg te nemen, roept de belangenvereniging webwinkels op om de herroepingstermijn per direct tijdelijk te verlengen naar minimaal dertig dagen.

Daar profiteren niet alleen consumenten van, maar ook de markt en vervoerders. “Vervoerders geven aan dat zij de forse toename van het aantal online bestellingen vooralsnog aankunnen, maar laten ook weten dat zij erg gebaat zijn bij een verruimde retourtermijn. Als er meer tijd is om pakketjes terug te sturen, zal de druk in de komende weken verlaagd worden”, aldus Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.

Afbeelding:  www.hollandfoto.net / Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen