Ondernemers bezorgd over oplaadmogelijkheden elektrisch vervoer

Logistiekprofs op 26 november 2021 | 2 minuten leestijd

Logistieke bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren maken zich zorgen over de oplaadmogelijkheden voor hun vracht- en bestelauto’s. Het liefst laden zij hun elektrisch vervoer ’s nachts op, op het eigen terrein. Dat vraag veel van de netcapaciteit en het netwerk. 

De zorgen van ondernemers komen naar voren in een onderzoek onder leden van TLN en evofenedex. Omdat vanaf 2025 ruim 30 binnensteden enkel nog toegankelijk zijn voor zero-emissie voertuigen, houden veel bedrijven zich bezig met elektrificatie van het wagenpark. 

Het merendeel van de ondernemers verwacht een flinke groei van het aantal benodigde elektrische vracht- en bestelauto’s. In de periode tussen 2025 en 2030 is de verwachte groei van het aantal elektrische vrachtauto’s 230 procent en van het aantal bestelauto’s 248 procent. Het uiteindelijke aantal voertuigen, dat elektrisch dertig tot veertig steden moet gaan bevoorraden, zal al snel zo’n 12.000 zijn, voorspelt TLN.

’s Nachts laden op het eigen terrein

De vervoerders en verladers verwachten zo’n zeven van de tien keer (69 procent) te gaan laden bij het bedrijf. Voor specifiek een vrachtauto ligt dit met 73 procent zelfs nog iets hoger. Dit is een groot verschil met het laden van personenvoertuigen, die voor een veel groter deel laden bij publieke laadoplossingen.

Ondernemers laden hun voertuigen het liefst ’s nachts op. In de operationele planning is er in de avond en nacht ruimte voor maximaal 7 uur laadtijd en overdag maximaal 3 uur. 

Veel ondernemers vrezen dat de laadinfrastructuur en netcapaciteit niet voldoende zullen zijn voor de overstap naar zero-emissie vrachtwagens. 40 procent van de bedrijven wil met de netbeheerder in contact komen om de toekomstige laadbehoefte te bespreken. 

Gerelateerde artikelen