Nieuw e-dc HEMA drukt resultaten, maar biedt ruimte voor online groei

Logistiekprofs op 27 december 2018 | 2 minuten leestijd

Dankzij haar nieuwe distributiecentrum kan HEMA de komende jaren fors meer online bestellingen verwerken. De locatie biedt de retailer tal van e-commerce-mogelijkheden.

Dat stelt HEMA vandaag bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. In het derde kwartaal van 2018 nam de netto omzet van de winkelketen op jaarbasis met 1,2 procent af tot 304,4 miljoen euro. Ook de winst daalde fors, tot 2,7 miljoen euro. In het derde kwartaal van 2017 bedroeg de winst nog 4,6 miljoen euro. 

Warm weer en overgang naar nieuw dc

HEMA wijt de tegenvallende resultaten aan het aanhoudende warme weer en de gefaseerde overgang naar het nieuwe distributiecentrum, waar de online orders van de winkelketen sinds enkele maanden worden verwerkt. De winkelketen zegt wel ‘flinke stappen’ te hebben gezet door de ingebruikname van het e-dc. Hierdoor kan HEMA de komende jaren meer online bestellingen verwerken. 

Distributiecentrum HEMA

‘Groeistrategie heeft resultaat’

Volgens ceo Tjeerd Jegen zorgde de overgang naar kouder weer in het vierde kwartaal direct voor een verbetering van de omzetontwikkeling. “Zonder deze tijdelijke
effecten zien we dat onze groeistrategie resultaat heeft. Daarom blijven we ons richten
op het verbeteren van onze marktpositie in de kernmarkten Nederland en België, e-
commerce en versnelling van de internationale expansie.” 

Afscheid logistiek directeur HEMA

Vorige maand nam HEMA afscheid van logistiek directeur Adrian Porteous. De retailer werd eind oktober overgenomen door Ramphastos Investments, de investeringsmaatschappij van ondernemer Marcel Boekhoorn. De nieuwe eigenaar besloot om vier van de acht directieleden naar huis te sturen. Met die aanpassing hoopt Boekhoorn de structuur te vereenvoudigen en slagvaardiger te kunnen opereren.

Gerelateerde artikelen