Miljoeneninvestering in Synple moet lege vrachtkilometers voorkomen

Logistiekprofs op 1 september 2017 | 2 minuten leestijd

Logistieke startup Synple heeft 1,1 miljoen euro ontvangen van Mainport Innovation Fund II en Newion. Met het platform van Synple kunnen transporteurs vrachten combineren en ritten uitwisselen. 

Eén op de vier vrachtwagens zou leeg over de weg rijden. Synple wil dit ‘leegrijden’ met 50 procent verminderen.  Samen met partijen in de logistieke sector heeft Synple een samenwerkingsplatform ontwikkeld voor de onderlinge uitwisseling tussen transporteurs. Net als digitale transportplatformen als Uberfreight, Convoy en Saloodo gebruikt Synple slimme technologie om vracht en capaciteit te matchen. “Uniek aan Synple is dat het realtime slimme combinaties kan maken van ritten tussen transporteurs onderling”, stelt de startup in een persbericht. “Daarbij komt het gebruiksgemak voor de transportplanner, die met één klik de benodigde informatie verwerkt in zijn eigen transport management systeem. Deze uitwisseling van informatie vindt plaats via het Synple platform zonder dat vertrouwelijke informatie hoeft te worden prijsgegeven of aanpassingen in het huidige systeem vereist zijn.” 

Uiteindelijk moet dat leiden tot besparing van wegkilometers en minder CO2-uitstoot. Met het investeringsbedrag wil Synple meer transportbedrijven in Nederland en België op het platform aansluiten, om vervolgens in 2018 in Europa uit te rollen. “Synple heeft de afgelopen tijd op eigen kracht geïnvesteerd in indrukwekkende technologie die robuuste opschaling mogelijk maakt. We geloven dat met onze investering Synple verder kan groeien en nog sneller kan opschalen”, aldus Frank Claassen, managing partner van Newion. 

Roderick Rodenburg, oprichter van Synple: “We zijn supertrots op de combinatie van deze twee investeerders. Er
zijn veel aanmeldingen vanuit de verschillende sectoren in de logistiek en uit het buitenland. Met onze
investeringspartners gaan we de komende jaren deze groei realiseren en die zelfs nog verder versnellen. We willen
snel heel Europa bedienen.” 

Redactie LogistiekProfs