Mediamarkt rolt omnichannel-concept als eerst in Nederland uit

Logistiekprofs op 5 mei 2022 | 2 minuten leestijd

Elektronicaretailer MediaMarkt gaat volledig omnichannel werken. De bedrijfsprocessen voor de online en offline klant worden versmolten. Het distributiecentrum in Etten-Leur, dat MediaMarkt in 2019 in gebruik nam, gaat hierin een centrale rol spelen. 

Moederbedrijf MediaMarkt Saturn heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor het nieuwe omnichannel-concept. De retailer richt de belangrijkste bedrijfsprocessen in vanuit het ‘one customer’ principe. Er is dus geen onderscheid tussen de offline en online klant. De klant heeft één mandje voor alle aankopen, gedaan in de winkels of via de online kanalen. 

De eerste stappen zijn al gezet, zegt Pieter Odijk, Head of Supply Chain Benelux. De Nederlandse webshop is verbeterd en de voorraadbeschikbaarheid inzichtelijker. “En behalve dat de magazijnprocessen zijn vereenvoudigd, zijn ook onze ‘last mile delivery’ processen gestroomlijnd en verbeterd.”

Dat Nederland is uitgekozen als pilotland is volgens Odijk het gevolg van de stappen die hier al zijn gezet en het gedrag van de consumenten in Nederland. “Met de
ingebruikname van ons Centraal Distributie Centrum (NDC) in Etten-Leur in 2019 hebben we niet
alleen een state-of-art magazijn gekregen dat voor de omnichannel-uitrol de juiste basis biedt, het
heeft ons ook de kennis en ervaring opgeleverd die essentieel is om zo’n complexe innovatie
mogelijk te maken,” aldus Odijk. Verder gebruiken consumenten in de BeNeLux volgens hem meer
dan in andere landen, vaker en consistenter alle beschikbare kanalen om met MediaMarkt in contact
te komen. “De Nederlandse en Belgische elektronicaconsumenten zijn vergevorderd als het gaat om
het wisselen tussen het doen van aankopen online of in onze winkels. De ‘klantreis’ in de BeNeLux
kun je daarmee al omnichannel noemen.”

Gerelateerde artikelen