MAN automatiseert productielogistiek met 12 Magazino-robots

Logistiekprofs op 4 maart 2024 | 3 minuten leestijd

Robotleverancier Magazino, onderdeel van Jungheinrich, levert twaalf robots aan de MAN-vestiging in Neurenberg. De mobiele robot SOTO verzorgt volledig autonoom het transport van kleine ladingdragers tussen het magazijn en de assemblagelijn. Na een proefproject van een jaar zal het volledige aanvoerproces van kleine ladingdragers voor motorassemblage en toekomstige batterijproductie worden geautomatiseerd met twaalf SOTO robots.

Magazino en MAN werken al sinds 2019 nauw en toepassingsgericht samen op het gebied van logistieke automatisering en hebben hun specifieke expertise al gebundeld tijdens de ontwikkelingsfase van de SOTO-robots. De functionaliteit van de robots werd uitgebreid getest en geoptimaliseerd tijdens een pilotfase van een jaar. Op basis van deze positieve test heeft de MAN-vestiging in Neurenberg besloten om een vloot van twaalf SOTO-robots in te zetten voor de volledige automatisering van de logistiek van kleine onderdelen.

Harmonieus samenwerken

Simon Becker, projectmanager bij MAN, zegt: “Dankzij SOTO is het bevoorradingsproces met kleine ladingdragers nu ook volledig geautomatiseerd. Deze robots zijn daarom ook exemplarisch voor de voortdurende digitalisering en automatisering van onze fabriekslogistiek en dragen zo bij aan onze overkoepelende strategie. Het is indrukwekkend om te zien hoe efficiënt en harmonieus mensen en robots kunnen samenwerken. Het besluit om de SOTO-robots te introduceren is het resultaat van een jarenlange, op vertrouwen gebaseerde samenwerking met Magazino.”

18 containers tegelijk

Markus Ruder, Magazino’s projectmanager voor het gezamenlijke project met MAN, beschrijft het doelproces als volgt: “De SOTO-robots halen de kleine ladingdragers zelfstandig op in het geautomatiseerde miniloadmagazijn en elke robot brengt tot 18 containers tegelijk naar de individuele assemblagelijnen. Ze werken in dezelfde omgeving als mensen en andere mobiele robots. Aan de assemblagelijn plaatsen de SOTO-robots de 12 kilogram zware containers direct op de schappen. De werknemer kan dan gemakkelijk de afzonderlijke onderdelen pakken en monteren. De SOTO-robot haalt ook zelfstandig lege ladingdragers op en brengt ze naar het centrale verzamelpunt.”

Adaptieve grijper

De fabriek in Neurenberg gebruikt standaard containerformaten volgens de VDA-norm, de Duitse vereniging van de auto-industrie. De adaptieve grijper van de robot past zich automatisch aan het overeenkomstige containerformaat aan. De robot gebruikt de codes op de schappen en de labels op de containers voor identificatie. Hij ontvangt de transportopdrachten rechtstreeks van het magazijnbeheersysteem van MAN.

Laatste stap

Terwijl de assemblagelijnen in de industrie tegenwoordig sterk geautomatiseerd zijn, gebeurt het aanvullen van materialen in de meeste gevallen nog steeds handmatig. Eerdere oplossingen zoals de inzet van sleeptreinen of automatisch geleide voertuigen leiden niet tot volledige automatisering, omdat nog steeds mensen nodig zijn voor het laden en lossen. Met SOTO automatiseert MAN nu de ‘laatste stap’ in het bevoorradingsproces.

Gerelateerde artikelen