Logistiek dienstverlening legt Docdata geen windeieren

Logistiekprofs op 27 november 2014 | 2 minuten leestijd

Docdata doet het goed als logistiek dienstverlener van retailers als Bol.com, Asos, V&D en Bijenkorf. Het bedrijf lift aardig mee het online succes van de grote spelers. De dienstverlener draaide in 2013 een omzet van 167 miljoen euro, een behoorlijke stijging ten opzichte van een aantal jaar eerder. Volgens Docdata is deze toename toe te schrijven aan de focus op e-commerce. “Het ingestorte consumentenvertrouwen heeft de traditionele detailhandel keihard geraakt, terwijl online winkelen steeds populairder is geworden. Wij plukken daar de vruchten van”, aldus Alting van Geusau van Docdata. Voor 2017 verwacht het bedrijf zelf een verdubbeling van de huidige omzet.

Koerswijziging
Een aantal jaar geleden opereerde Docdata nog als kopieerder en verzender van cd’s en dvd’s. Toen de markt voor cd’s instortte besloot Docdata het roer om te gooien en in Waalwijk een opslaghal van 50.000 vierkante meter te plaatsen. De dienstverlener houdt zich nu bezig met het opslaan van producten voor webwinkels als Bol.com en modegigant Asos.

Andere activiteiten
Docdata is inmiddels ook actief in Duitsland, Polen en Italië. De dienstverlening voor Zalando werd op een laag pitje gezet, omdat de e-tailer zelf is begonnen met het opslaan van producten. Docdata verzorgt ook betaalsystemen rond parkeren, en dochter IAI beveiligt identiteitsbewijzen en bankbiljetten.

Benieuwd wat een logistiek dienstverlener succesvol maakt? Wij zetten in dit artikel een aantal tips voor u op een rij.