Jury LMvhJ: ‘Finalisten scoren hoog op digitalisering en de human factor’

Logistiekprofs op 18 februari 2019 | 3 minuten leestijd

De finalisten Logistiek Manager van het Jaar hebben nog een kleine maand om de vijfkoppige jury te overtuigen van hun recht op de felbegeerde titel. Eerst tijdens het bedrijfsbezoek, vervolgens tijdens de allerlaatste pitch op het grote podium. Waar gaat juryvoorzitter Sander de Leeuw tijdens die laatste loodjes vooral op letten? “Ik wil concreet krijgen weten welke toegevoegde waarde iemand daadwerkelijk heeft gehad.”

Sander de Leeuw neemt als juryvoorzitter het stokje over van René de Koster. Het nieuwbakken jurylid werkt als universitair hoofddocent Logistiek & Operations Management aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar Supply Chain Management aan de Nottingham Business School. Naast zijn onderwijswerkzaamheden doet De Leeuw onderzoek naar supply chain management in de retail sector en de non-profit sector. 

Zijn nieuwe rol in de verkiezing LMvhJ past daar volgens de Leeuw uitstekend bij: “Toen René (de Koster, red.) me vroeg of ik die rol op wilde pakken, was ik direct enthousiast. Eén van mijn persoonlijke drijfveren is het versterken van de band tussen wetenschap en de praktijk. Het is een bovendien leuk om samen te werken met de andere juryleden. Het is een hele diverse club.”

‘Je moet andere mensen kunnen meekrijgen’

De finalisten Gerhard Kolk, Job Sonke en Erik van Wunnik staken met kop en schouders boven de andere inzendingen van de verkiezing uit, meent de Leeuw. “Ze scoren alle drie hoog op de aspecten die steeds belangrijker worden in de sector: digitalisering en de human factor. 3D printen in de organisatie optuigen, een automotive organisatie op z’n kop zetten, een Europees distributiecentrum opzetten; dat zijn dingen die je niet alleen doet. Je moet andere mensen in het bedrijf meekrijgen. De capaciteit om dat goed aan te sturen is minstens zo belangrijk, misschien zelfs belangrijker dan de rationele beslissingen.”

Toegevoegde waarde concreet maken

De komende weken legt de jury bedrijfsbezoeken af bij de finalisten. Dan wordt gekeken naar het project, de rol van de finalist in het project en de manier waarop hij anderen heeft geënthousiasmeerd. “In mijn rol vind ik het belangrijk wat precies de uitkomst van dat project is”, legt de juryvoorzitter uit. “Welke toegevoegde waarde heeft iemand daadwerkelijk gehad? En dan zo concreet mogelijk. We kunnen wel van alles willen, maar waarom doen we het nou eigenlijk? Ik verwacht niet dat ze daar een wetenschappelijke maatstaf op plakken, maar het is wel belangrijk om ideeën te valideren.”

Finaledag 

Op 28 maart klimmen de kandidaten in de Jaarbeurs in Utrecht op het grote podium om de jury nog een laatste keer te overtuigen. Hoeveel effect heeft zo’n laatste pitch nog? “Dat kan wel degelijk effect hebben”, verwacht De Leeuw. “Natuurlijk kan er een favoriet zijn na de bedrijfsbezoeken, maar mogelijk liggen de kandidaten heel dicht bij elkaar en wordt de pitch doorslaggevend.”

Aanwezig zijn bij de finale op 28 maart? Aanmelden kan hier!

Gerelateerde artikelen