Jungheinrich stelt nieuwe norm met reachtruck

Logistiekprofs op 13 maart 2018 | 3 minuten leestijd

Jungheinrich introduceert op de LogiMAT de allereerste reachtruck met een vaste, permanente lithium-ion batterij. Dat levert een uiterst compacte reachtruck op met meer zicht rondom dan zijn voorgangers. Daarnaast brengt Jungheinrich op de vakbeurs in Stuttgart voor het eerst een miniload-kraan op de markt.

Lithium-ion batterijen zijn minder groot en minder zwaar dan de traditionele loodzuur-batterijen. Daarnaast vereisen ze minder onderhoud; bijvullen met water is bijvoorbeeld niet meer nodig. Omdat litihium-ion batterijen sneller en met meer controle zijn op te laden, hoeven ze voor gebruik in ploegendiensten ook niet meer te worden gewisseld. Door optimaal rekening te houden met al deze eigenschappen, is Jungheinrich erin geslaagd een volledig nieuwe reachtruck te ontwerpen: de ETV 216i.

De nieuwe reachtruck is compacter dan zijn voorgangers. Waarin traditionele reachtrucks de loodzuur-batterij standaard tussen de chauffeur en de mast is geplaatst, bevindt de lithium-ion batterij in de ETV 216i zich deels onder de chauffeursstoel. Daardoor is de machine 70 millimeter korter geworden. “Misschien had de truck nog korter gekund, maar we hebben ook ruimte nodig voor het extra contragewicht van 500 kilogram. Daarnaast neemt het zicht naar boven bij werken op hoogte af als we de truck nog korter maken”, aldus één van de leden van het ontwerpteam van Jungheinrich.

Beter zicht

De nieuwe truck biedt daarnaast beter zicht naar voren nu dat niet meer wordt belemmerd door het batterijcompartiment. Dat stelt chauffeurs in staat om beter en veiliger te manoeuvreren, bijvoorbeeld bij het naderen van magazijnstellingen. Ook heeft de chauffeur meer ruimte in de nieuwe truck. Omdat zowel stoel, rugleuning, armsteun als stuurwiel volledig instelbaar zijn, is de ETV 216i volgens Jungheinrich geschikt voor chauffeurs met een lengte van 1,50 tot 2,10 meter. De nieuwe reachtruck is standaard voorzien van een glazen panoramadak voor optimaal zicht naar boven. “Maar voor stoffige omgevingen bieden we ook een stalen dak zonder glas.”

De nieuwe machine is niet alleen compacter en veiliger, maar ook sneller. Omdat de liftsnelheid is verhoogd, stijgt de productiviteit met vijf procent. Lasten tot een gewicht van 1600 kilogram kunnen met de ETV 216i tot een hoogte van 10,7 meter worden weggezet. In juni levert Jungheinrich de eerste trucks uit aan klanten. Ondertussen zijn de ontwerpers bezig om ook het ontwerp van andere trucks volledig af te stemmen op de nieuwe generatie lithium-ion batterijen.

Miniload-kraan

Op de LogiMAT verrast Jungheinrich met nog een andere innovatie: een miniload-kraan. Dit is de allereerste volledig zelf ontwikkelde magazijnkraan van Jungheinrich, mogelijk gemaakt door de overname van magazijnkranenfabrikant MIAS in 2015. Ook met deze miniload-kraan probeert Jungheinrich de concurrentie een stap voor te zijn. Met een snelheid van ruim zes meter per seconde en een hoge acceleratie is de STC 2B1A volgens eigen zeggen de snelste miniload-kraan die nu beschikbaar is.

De nieuwe miniload-kraan is niet alleen snel, maar ook zuinig. De energie die vrijkomt bij bijvoorbeeld het afremmen van de machine, wordt opgeslagen in supercaps om weer opnieuw gebruikt te kunnen worden. De modulaire, lichte constructie van de mast maakt het mogelijk om miniload-magazijnen met een hoogte van 25 meter te bouwen. Met een gepatenteerd aandrijfsysteem en een gepatenteerd railconstructie is volgens Jungheinrich ook de opslagdichtheid vergroot. De nieuwe miniload-kranen komen eind 2018 beschikbaar.

Gerelateerde artikelen