Innovatie en klantgerichtheid: de sleutel voor een succesvolle supply chain-strategie

Logistiekprofs op 6 november 2018 | 4 minuten leestijd

Bedrijfssucces, klantgerichtheid en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden in een sterke supply chain-strategie. De meest succesvolle bedrijven zijn de bedrijven die hun processen constant evalueren en blijven innoveren om zo de klantervaring te verbeteren. Dit blijkt uit recent onderzoek van Adelante SCM, uitgevoerd in opdracht van BluJay Solutions.

Maar hoe kunnen bedrijven hun supply chain-strategie het beste vormgeven? Deze week gaat BluJay tijdens vakbeurs ICT & Logistiek dieper in op dit onderwerp. Voor nu alvast vier tips uit de koker van BluJay, leverancier van supply chain-software. 

1.     Experimenteer met nieuwe technologie (AI en machine learning) 

Disruptieve technologie is niet van de een op andere dag mainstream binnen organisaties. Vaak wordt de nieuwe technologie al ver voordat deze daadwerkelijk wordt toegepast aangekondigd. Wees niet terughoudend in het experimenteren met deze opkomende technologieën en bedrijfsmodellen en het testen hiervan. Voorkom dat je achteroploopt terwijl concurrenten wel succes beginnen te boeken met nieuwe toepassingen, zoals kunstmatige intelligentie, machine learning, zelfrijdende vrachtwagens en robots.

2.     Focus op klantervaringen 

Het bieden van een goede klantervaring is essentieel bij het winnen van de concurrentiestrijd. Bij het maken van strategische keuzes moet er daarom concreet worden gekeken naar hoe het bijdraagt aan de klantervaring en moet de focus minder liggen op kostenbesparingen. De veeleisende klant verwacht bijvoorbeeld een steeds snellere en goedkopere levering van producten. Bedrijven die in staat zijn dit te bieden, door bijvoorbeeld te kiezen voor een mobiele oplossing die inzicht biedt in het ketenproces, opereren succesvoller.

3.     Breng systemen en processen dichter bij elkaar

Het werken in silo’s binnen organisaties vormt nog steeds een grote barrière bij innovatie. Tegelijkertijd belemmert het bedrijven bij het verbeteren van de klantervaring. Door te werken met één geïntegreerde oplossing, krijg je beter inzicht in alle processen waardoor ook eerder duidelijk is waar verbetering nodig is. Het doorbreken van silo’s is echter niet eenvoudig. Afdelingen op andere locaties werken vaak met verschillende applicaties. Om hier verandering in te brengen, kun je het beste starten op de locaties waar nog weinig transparantie is. Dit zijn de eerste bedrijfsprocessen die moeten worden onderzocht en aangepakt.

4.     Moderniseer IT-systemen 

Veel achterblijvers vertrouwen nog steeds op Excel-spreadsheets voor het beheer van hun supply chain. Door te werken met gedateerde IT-systemen zijn bedrijven echter niet flexibel. Bedrijven worden afhankelijk van deze systemen, of op maat gemaakte oplossingen, waardoor het hoge kosten met zich meebrengt hier vanaf te stappen. Het is daarom belangrijk dat je niet op zoek gaat naar een programma met een soortgelijke functionaliteit, maar een oplossing kiest die het bedrijf kan helpen naar een volgend niveau. Werk met toepassingen die schaalbaar zijn en toekomstbestendig, zodat de organisatie mee kan groeien met klanten en de markt. Denk bijvoorbeeld aan het inzetten van een cloudoplossing.

“Organisaties lopen het gevaar dat ze tevreden zijn met waar ze op dit moment staan, of de manier waarop ze momenteel werken”, zegt Chris Winstanley, Director, Solution Consulting bij BluJay Solutions. “Dit terwijl innovatie altijd nodig is. Bedrijven moeten in beweging blijven om relevant te blijven in de toekomst. De bovenstaande vier adviezen helpen ze daarbij op weg.”

BluJay Solutions is aanwezig tijdens ICT & Logistiek op 7 en 8 november aanstaande op stand 01.B042. BluJay verzorgt twee spreeksessies (op beide dagen van 11.45 – 12.15 uur) in Theater 1 (Transport & Distributie) over klantervaring als drijvende kracht achter supply chain-innovatie. Inschrijven voor deze sessies kan hier.

Gerelateerde artikelen