Helft online shoppers heeft klachten, te late levering vaak de oorzaak

Logistiekprofs op 3 december 2019 | 2 minuten leestijd

De helft van de Nederlandse consumenten heeft in 2019 problemen ondervonden rondom een online aankoop. Te late levering is de meest genoemde klacht, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

Volgens het jaarlijkse onderzoek van het CBS, gehouden onder 5.600 mensen van 12 jaar of ouder, heeft 79 procent van de Nederlandse consumenten in 2019 een online aankoop gedaan. In 2015 lag dat percentage op 70 procent. 

Klachten over te late levering of beschadigde goederen

De helft van de online shoppers (51 procent) ondervond dit jaar problemen bij het webwinkelen, waarvan 34 procent een klacht had over een te late levering. In 2015 had 40 procent van de online shoppers klachten. Toen rapporteerde 23 procent van de consumenten een te late levering. 

Op de tweede en derde plaats van de meest genoemde klachten staan technische problemen bij het bestellen of betalen (14 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (13 procent). In 2015 werden deze twee klachten met respectievelijk 12 en 9 procent iets minder genoemd. 

Gerelateerde artikelen