Grote webwinkels zitten om personeel verlegen

Logistiekprofs op 13 december 2017 | 2 minuten leestijd

Grote webwinkels hebben steeds meer behoefte aan hoogopgeleid personeel. Uit een rondvraag van UWV onder vijf grote webwinkels blijkt dat zij, naast logistiek personeel, vooral verlegen zitten om ICT’ers. 

UWV won informatie in bij webwinkels Coolblue, bol.com, Wehkamp, FonQ en Picnic en constateerde een groeiende behoefte aan ICT’ers, inkopers en logistiek medewerkers. De afgelopen vier jaar nam het aantal werknemers in het online winkellandschap jaarlijks met 16 procent toe tot ruim 60.000 in 2016. 

Logistiek medewerker moet multi-inzetbaar zijn

Tijdens de feestdagen is vooral de vraag naar logistiek medewerkers hoog. De webshops hebben behoefte aan logistiek personeel dat meerdere taken kan oppakken, zoals het verwerken van inkomende- en uitgaande goederen, het inpakken van producten en het verwerken van retouren. Webwinkels lijken moeite te hebben met het vinden van geschikt logistiek personeel, onder meer door het negatieve imago van het beroep. Het is vaak fysiek zwaar werk en de werktijden zijn onregelmatig.

Lees ook: Tekort aan e-supply chain personeel bij e-commerce bedrijven

Tekort aan ICT’ers

Naast lager opgeleid logistiek personeel hebben de webwinkels ook behoefte aan middelbaar geschoold personeel, zoals administratieve krachten. Daarnaast zitten ze verlegen om hoogopgeleide ICT-ers, zoals data-analisten, ontwikkelaars en testers. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn de webwinkels genoodzaakt om deze functies in te vullen met werknemers uit het buitenland. 

Overstappen is lastig

Het UWV merkt op dat het type banen bij webwinkels heel anders is dan bij fysieke winkels. Daardoor is het lastig voor winkelpersoneel om ‘over te stappen’. Werken bij de klantenservice van webshops past vaak het beste.