Groot verschil in prijsopgaaf en reactietijd transportbedrijven
Transport & Distributie 02.03.2021 | Branchenieuws

Groot verschil in prijsopgaaf en reactietijd transportbedrijven

De prijzen van verschillende transportbedrijven lopen fors uiteen. Een offerteaanvraag kan bij de ene aanbieder drie keer hoger uitvallen dan bij de concurrent. Bovendien beantwoordt 65 procent van de transportondernemers een offerteaanvraag niet.

Dat blijkt uit een peiling van Quicargo onder 155 transportbedrijven in Europa. Het transportplatform deed bij al deze bedrijven een offerteaanvraag en kwam tot de conclusie dat offertes op zeer verschillende wijze werden berekend. De tarieven voor binnenlandse zendingen  kunnen tot 270,45 procent hoger uitvallen. De prijzen variëren tussen 110 en 408 euro, met een gemiddelde van 211 euro.

Prijzen blog grafiek 1

Prijzen voor binnenlandse FTL-zendingen kunnen zelfs tot 273,36 procent hoger uitvallen, met tarieven vanaf 190 euro, die oplopen tot 709 euro. De prijsverschillen voor internationaal transport zijn lager dan voor binnenlands transport. Desalniettemin is de duurste aanbieding voor een internationale deellading naar Zweden toch 182,26 procent hoger dan het goedkoopste aanbod.

Prijs per pallet

Het transportplatform keek ook naar de verschillen in prijs per pallet. De binnenlandse FTL-kosten per pallet starten vanaf 5,76 euro, terwijl bij internationale deelladingen de prijs per pallet tot 140 euro kan oplopen. Quicargo benoemt daarnaast dat de laagste kosten per pallet voor internationale LTL’s (49,60 euro) lager uitvallen dan de kosten per pallet voor internationale FTL’s (51,36 euro). Deze gegevens kunnen er volgens het platform op duiden dat er voor verladers vooral veel winst te behalen valt wanneer zij internationale LTL-zendingen willen wegzetten.

Prijzen blog grafiek 2 

Reactietijd

Quicargo hield bij hoelang bedrijven erover doen om een aanvraag te beantwoorden. Daarbij is gekeken naar offerteaanvragen voor binnenlands transport in Nederland. De gemiddelde reactietijd bedraagt ongeveer 9 uur. Slechts 14,29 procent van de bedrijven geeft antwoord binnen het uur. Bijna 20 procent van de transportondernemers doet er tot wel 48 uur over. 

Onbeantwoorde verzoeken

Een groot aantal bedrijven geeft overigens helemaal niet thuis na een offerteaanvraag. Quicargo benaderde 155 bedrijven, waarvan slechts 54 bedrijven een reactie gaven. Dat betekent dat 65 procent van de verzoeken ontbeantwoord bleef. 

Kijkend naar de verschillen tussen binnenlandse en internationale aanvragen, valt op dat internationale verzoeken sneller worden opgepakt en beantwoord (40 procent). Bij binnenlandse offerteaanvragen is het responspercentage 32,38 procent. 

In het laatste geval (binnenlandse zendingen) werd bovendien onvolledig geantwoord. De helft van de bedrijven gaf geen duidelijke en transparante prijs in de reactie. Bij internationaal transport was dat vaker wel het geval. 


Plaats een reactie (2)

Reageren
  • Pieter Beemsterboer
    04.03.2021 - 12:39 uur | Pieter Beemsterboer

    De transportsector heeft in zijn algemeenheid geen minachting voor échte klanten/prospects echter niet elk zichzelf respecterend bedrijf wenst openlijk te strooien met (gratis) serieuze offertes ten behoeve van een digitaal platform. Reken maar gerust dat relevante dienstverleners goed op de hoogte zijn van de marktprijzen en weten wat ze zoeken. Mijn stelling luidt: indien je relevante dienstverleners serieus benadert en ze een eerlijke kans biedt op passend werk (dat kan ook een eenmalige opdracht zijn) je kunt rekenen op een professioneel antwoord. De conclusie van ‘het onderzoek’ zal voor de opdrachtgever dan ook niet onverwachts zijn lijkt me.
    Drs. Pieter Beemsterboer – Logistiek Consultant

  • Ad van Gool
    04.03.2021 - 11:00 uur | Ad van Gool

    Het is dus duidelijk dat het de transportsector veel en veel te goed gaat, als je het in zo grote getalen kunt veroorloven om niet te reageren op aanvragen. Een schande voor de bedrijfstak en een minachting voor de klanten.