FM Logistic zet eigen exoskelet in op logistieke sites

Logistiekprofs op 19 november 2019 | 2 minuten leestijd

Het Franse FM Logistic heeft een eigen exoskelet voor magazijnwerk ontwikkeld en gepatenteerd. Het zogenoemde Ergoskel moet nek- en rugklachten voorkomen bij material handling. 

Het ergoskelet van de logistiek dienstverlener kan pickers ondersteuning bieden bij het tillen van pakketten tot 25 kilo. FM Logistic ontwierp het pak in samenwerking met de Technische Universiteit van Compiègne. Daarbij is gekeken naar de gebaren en houdingen van magazijnmedewerkers van FM Logistics. Dat heeft geleid tot een vestachtig apparaat, bestaande uit een frame met elementen op het bovenlichaam, de onderrug, de bovenbenen en kabels met handkoppelingen. Het ondersteuningsmechanise treedt in werking wanneer de picker zijn of haar hand onder het pakket plaatst. 

Uit een eerder pilot blijkt volgens FM Logistics dat de belasting van de rug- en nekspieren met 70 procent werd verminderd. 85 procent van de testers zei nog steeds voldoende bewegingsvrijheid te hebben. 

Het bedrijf test nu tien verschillende prototypes van de Ergoskel op vijf van zijn logistieke sites in Frankrijk. 25 medewerkers van verschillende leeftijden testen de exoskeletten. “Zoals bij elke nieuwe technologie, is acceptatie door de werknemers zelf cruciaal”, schrijft het bedrijf in een verklaring. “De Ergoskel is een praktisch en lichtgewicht hulpmiddel om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen. We hopen dat een groeiend aantal mensen binnenkort van de voordelen zal kunnen profiteren, “

‘Exoskelet in logistiek is toekomstmuziek’

VIL concludeerde eerder dit jaar dat exoskeletten of robotpakken nog onvoldoende zijn ontwikkeld voor brede inzet in de logistiek. Het Belgische innovatieplatform onderzocht de exoskeletten bij vier verschillende bedrijven.

De ervaringen liepen zeer uiteen. Sommige gebruikers vonden de pakken wel geschikt als hulpmiddel. Dit betrof vooral werknemers die statische taken uitvoerden, zoals langdurig werken in één bepaalde positie aan een band. De exoskeletten bleken minder geschikt voor dynamische taken in de logistiek. Het pak werd dan als oncomfortabel beschouwd door wrijving, stoten en een beperkte bewegingsvrijheid.

Gerelateerde artikelen